Kuka haluaa tulla lukituksi huoneeseesi? : Markkinointistrategia pakohuoneyrittäjälle
Järventie-Nyyssönen, Kaisa (2019)
Järventie-Nyyssönen, Kaisa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904175472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904175472
Tiivistelmä
Markkinointi tulisi olla osa yrityksen strategiaa ja asiakkaan tulisi olla yrityksen strategian keskiössä. Yrityksen tulee tuottaa arvoa asiakkaalleen toimiakseen markkinoilla. Digitalisaatio on muuttanut kuluttajien käyttäytymistä ja se heijastuu yritysten liiketoimintaan, etenkin markkinointiin. Digitaalisen ja sosiaalisen media markkinoinnin avulla yritys herättää potentiaalisen asiakkaan kiinnostuksen.
Tämä opinnäytetyö on tehty pakohuoneyritys ElämysTeeri Oy:lle, yrityksen haasteena on, ettei heillä ole markkinointistrategiaa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda yritykselle markkinointistrategia sekä tutkia ja kehittää ElämysTeeri-yrityksen markkinointikeinoja. Lisäksi tutkin digitaalisen markkinointiviestinnän osia ja analysoin yrityksen asiakkaiden sosiaalisen median arvosteluja. Tutkimus toteutettiin käyttäen sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyä, sisällönanalyysia ja havainnointia. Lisäksi yritysesittelyä varten yrityksen toimitusjohtajaa haastateltiin sähköpostin välityksellä.
Kyselyn tulosten perusteella suosituimmat nettisivut ovat Facebook, Instagram ja Google. ElämysTeeri-yritys on tullut vastanneiden tietoisuuteen joko Facebookin, kaverin tai Googlen kautta. Asiakkaat toivovat tietoa ennen ostosta yrityksen palvelusta, kuten esimerkiksi perustiedot hinnasta ja sijainnista, sekä kuvausta pakohuoneen teemasta ja tarinasta. Asiakkaat haluavat tietää myös kenelle yrityksen palvelut sopivat, sekä lisätietoja yrityksen palveluista, esim. pakopelin ohjeista ja pelin tyypistä. ElämysTeeri onnistuu luomaan tunnetason kokemuksia asiakkaillensa, ja asiakkaille jäi erityisesti mieleen mm. pakohuoneen tyylikäs sisustus, pelin jännittävyys ja hyvä asiakaspalvelu.
Tutkimuksen pohjalta tein yritykselle markkinointistrategian. Kehittämisehdotuksissa on otettu huomioon vuoden 2019 sosiaalisen median trendit ja markkinointikanaviksi valikoituivat kyselyn perusteella Facebook, Instagram ja Google. Kehittämisehdotuksissa on tuotu esiin myös markkinoinnin tulosten seuraaminen.
Tämä opinnäytetyö on tehty pakohuoneyritys ElämysTeeri Oy:lle, yrityksen haasteena on, ettei heillä ole markkinointistrategiaa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda yritykselle markkinointistrategia sekä tutkia ja kehittää ElämysTeeri-yrityksen markkinointikeinoja. Lisäksi tutkin digitaalisen markkinointiviestinnän osia ja analysoin yrityksen asiakkaiden sosiaalisen median arvosteluja. Tutkimus toteutettiin käyttäen sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyä, sisällönanalyysia ja havainnointia. Lisäksi yritysesittelyä varten yrityksen toimitusjohtajaa haastateltiin sähköpostin välityksellä.
Kyselyn tulosten perusteella suosituimmat nettisivut ovat Facebook, Instagram ja Google. ElämysTeeri-yritys on tullut vastanneiden tietoisuuteen joko Facebookin, kaverin tai Googlen kautta. Asiakkaat toivovat tietoa ennen ostosta yrityksen palvelusta, kuten esimerkiksi perustiedot hinnasta ja sijainnista, sekä kuvausta pakohuoneen teemasta ja tarinasta. Asiakkaat haluavat tietää myös kenelle yrityksen palvelut sopivat, sekä lisätietoja yrityksen palveluista, esim. pakopelin ohjeista ja pelin tyypistä. ElämysTeeri onnistuu luomaan tunnetason kokemuksia asiakkaillensa, ja asiakkaille jäi erityisesti mieleen mm. pakohuoneen tyylikäs sisustus, pelin jännittävyys ja hyvä asiakaspalvelu.
Tutkimuksen pohjalta tein yritykselle markkinointistrategian. Kehittämisehdotuksissa on otettu huomioon vuoden 2019 sosiaalisen median trendit ja markkinointikanaviksi valikoituivat kyselyn perusteella Facebook, Instagram ja Google. Kehittämisehdotuksissa on tuotu esiin myös markkinoinnin tulosten seuraaminen.