Autoverkkokaupan kehittäminen
Pihlaja, Merja (2019)
Pihlaja, Merja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904165455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904165455
Tiivistelmä
Perinteiset liiketoiminnanrakenteet ovat muuttumassa digitalisaation myötä. Verkkokaupat yleistyvät ja tarjoavat kuluttajille vaihtoehtoisen tavan tehdä ostoksia. Digitalisoitunut kuluttaja haluaa asioida itselleen sopivampana ajankohtana, haluamallaan tavalla, ajasta ja paikasta riippumatta. Kaupanalantoimijat etsivät tasapainoa kivijalkamyymälöiden ja sähköisten myynti- ja palvelukanavien välille. Sosiaalinen media ja mobiiliteknologia ovat muuttaneet kuluttajien ostokäyttäytymistä ja suhdetta brändeihin. Analytiikkaohjelmien ja tekoälyn avulla automatisoidaan aiemmin ihmisen tekemiä töitä. Asiakaskokemuksen merkitys korostuu aiempaa enemmän verkkoliiketoiminnassa. Verkkokaupan asiakaskokemukseen vaikuttaa verkkokaupan käytön intuitiivisuus, kuten sivunavigaation selkeys, helppokäyttöisyys, tuotetietojen kattavuus, verkkosivun tekninen toimivuus ja sivun latautumisnopeus.
Tämä tutkimus tehtiin toimeksiantona. Työn toimeksiantajalla on kivijalkamyynnin lisäksi verkkokauppa. Pääsääntöinen myynti kuitenkin tapahtuu vielä kivijalkamyymälöistä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia autoverkkokauppaa erillisenä kaupankäynnin alustana ja avata verkkokaupalle oleellisia käsitteitä. Lisäksi tavoitteena oli kyselyn perusteella löytää keinoja kehittää toimeksiantajan jo olemassa olevaa autoverkkokauppaa, kivijalkamyymälöiden rinnalle. Kyselyn tuloksista pyrittiin löytämään toimenpiteitä, joilla autoverkkokauppaa olisi mahdollista kehittää asiakaslähtöisesti eteenpäin. Verkkoliiketoiminnan ollessa hyvin laaja aihe on työstä tietoisesti jätetty pois joitakin siihen liittyviä aihealueita, kuten maksutavat ja asiakaspolut. Lopputuloksena syntyi tutkimus, jossa tarkastellaan verkkokaupan toimivuuteen vaikuttavia tekijöitä, peilaten kyselytutkimuksessa esiin nousseita asioita teoreettiseen tietoperustaan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys valmistui loppusyksystä 2018. Työhön liittyvä kyselytutkimus toteutettiin yhteisöpalvelu Facebookissa jaetulla sähköisellä kyselylomakkeella, saman vuoden joulukuussa. Työntulokset ja yhteenveto valmistuivat helmikuussa 2019. Työ täyttää osittain laadullisen sekä määrällisen tutkimuksen määritelmät, olematta puhtaasti sitä kumpaakaan. Opinnäytetyö rakentuu kolmesta osasta. Ensimmäinen osa on tietoperusta, jossa käsitellään verkkokauppaa yleisellä tasolla. Toinen osa on kyselytutkimuksesta saadut tulokset. Viimeisessä osassa analysoidaan tuloksia, peilaten niitä teoreettiseen viitekehykseen. Tutkimuksen tulokset osittavat, että verkko-ostaminen on tullut suomalaisille arkipäiväiseksi. Asiakkaat arvostavat verkkokaupan ominaisuuksista tarkennettua hakua, laajaa valikoimaa, hyviä kuvia ja kattavaa tietoa tuotteista. Verkkokaupan ominaisuuksista arvostetaan myös informatiivisuutta, helppokäyttöisyyttä, navigointimahdollisuutta, selkeää yleisilmettä, sivuston yhdenmukaisuutta sekä klikattavan näköisiä painikkeita.
Tämä tutkimus tehtiin toimeksiantona. Työn toimeksiantajalla on kivijalkamyynnin lisäksi verkkokauppa. Pääsääntöinen myynti kuitenkin tapahtuu vielä kivijalkamyymälöistä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia autoverkkokauppaa erillisenä kaupankäynnin alustana ja avata verkkokaupalle oleellisia käsitteitä. Lisäksi tavoitteena oli kyselyn perusteella löytää keinoja kehittää toimeksiantajan jo olemassa olevaa autoverkkokauppaa, kivijalkamyymälöiden rinnalle. Kyselyn tuloksista pyrittiin löytämään toimenpiteitä, joilla autoverkkokauppaa olisi mahdollista kehittää asiakaslähtöisesti eteenpäin. Verkkoliiketoiminnan ollessa hyvin laaja aihe on työstä tietoisesti jätetty pois joitakin siihen liittyviä aihealueita, kuten maksutavat ja asiakaspolut. Lopputuloksena syntyi tutkimus, jossa tarkastellaan verkkokaupan toimivuuteen vaikuttavia tekijöitä, peilaten kyselytutkimuksessa esiin nousseita asioita teoreettiseen tietoperustaan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys valmistui loppusyksystä 2018. Työhön liittyvä kyselytutkimus toteutettiin yhteisöpalvelu Facebookissa jaetulla sähköisellä kyselylomakkeella, saman vuoden joulukuussa. Työntulokset ja yhteenveto valmistuivat helmikuussa 2019. Työ täyttää osittain laadullisen sekä määrällisen tutkimuksen määritelmät, olematta puhtaasti sitä kumpaakaan. Opinnäytetyö rakentuu kolmesta osasta. Ensimmäinen osa on tietoperusta, jossa käsitellään verkkokauppaa yleisellä tasolla. Toinen osa on kyselytutkimuksesta saadut tulokset. Viimeisessä osassa analysoidaan tuloksia, peilaten niitä teoreettiseen viitekehykseen. Tutkimuksen tulokset osittavat, että verkko-ostaminen on tullut suomalaisille arkipäiväiseksi. Asiakkaat arvostavat verkkokaupan ominaisuuksista tarkennettua hakua, laajaa valikoimaa, hyviä kuvia ja kattavaa tietoa tuotteista. Verkkokaupan ominaisuuksista arvostetaan myös informatiivisuutta, helppokäyttöisyyttä, navigointimahdollisuutta, selkeää yleisilmettä, sivuston yhdenmukaisuutta sekä klikattavan näköisiä painikkeita.