Inbound-markkinoinnin tehokas hyödyntäminen PK-yrityksessä
Araviita, Mikko (2019)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Araviita, Mikko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904114878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904114878
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten inbound-markkinointia aloittavat PK-yritykset voivat hyödyntää markkinoinnin automaatiojärjestelmiä tehokkaammin. Ensisijaisena tavoitteena oli selvittää inbound-markkinoinnin onnistumiseen vaikuttavat asiat. Toissijaisena tavoitteena oli löytää keinot, joiden avulla PK-yritykset voivat hyödyntää teknologian tarjoamat mahdollisuudet paremmin.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimustyyppisenä työnä, jossa henkilöt osallistuivat avoimeen haastatteluun. Haastateltavat henkilöt olivat markkinoinnin ammattilaisia, joilla on pitkä kokemus inbound-markkinoinnin hyödyntämisestä yritysten markkinoinnissa. Opinnäytetyön aineisto koostuu aiheen kannalta merkityksellisestä ammattikirjallisuudesta, artikkeleista sekä verkkoaineistosta, videoista ja webinaareista. Digitaalisen kehityksen nopeus ja sen myötä inbound-markkinoinnin trendien nopea päivittyminen johti siihen, että opinnäytetyön ensisijainen aineisto oli ajankohtaista verkkoaineistoa. Käytetty aineisto on sekä suomen- että englanninkielistä.
Teoriaosuudesta ja haastattelujen tuloksista muotoilin suosituksia, miten inbound-markkinointia aloittavan tai sitä jo toteuttavan PK-yrityksen kannattaa suunnitella omat prosessinsa ja mihin asioihin pitää varautua. Suositusten pohjalta PK-yritykset voivat suunnitella ja toteuttaa inbound-markkinointiaan perinteistä outbound-markkinointia tehokkaammin ja systemaattisemmin HubSpotin ja muiden markkinoilla olevien markkinoinnin automaatiojärjestelmien tarjoamien työkalujen avulla.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimustyyppisenä työnä, jossa henkilöt osallistuivat avoimeen haastatteluun. Haastateltavat henkilöt olivat markkinoinnin ammattilaisia, joilla on pitkä kokemus inbound-markkinoinnin hyödyntämisestä yritysten markkinoinnissa. Opinnäytetyön aineisto koostuu aiheen kannalta merkityksellisestä ammattikirjallisuudesta, artikkeleista sekä verkkoaineistosta, videoista ja webinaareista. Digitaalisen kehityksen nopeus ja sen myötä inbound-markkinoinnin trendien nopea päivittyminen johti siihen, että opinnäytetyön ensisijainen aineisto oli ajankohtaista verkkoaineistoa. Käytetty aineisto on sekä suomen- että englanninkielistä.
Teoriaosuudesta ja haastattelujen tuloksista muotoilin suosituksia, miten inbound-markkinointia aloittavan tai sitä jo toteuttavan PK-yrityksen kannattaa suunnitella omat prosessinsa ja mihin asioihin pitää varautua. Suositusten pohjalta PK-yritykset voivat suunnitella ja toteuttaa inbound-markkinointiaan perinteistä outbound-markkinointia tehokkaammin ja systemaattisemmin HubSpotin ja muiden markkinoilla olevien markkinoinnin automaatiojärjestelmien tarjoamien työkalujen avulla.