Kokonaisvaltaisen tuottavan kunnossapidon käyttöönotto teollisuudessa
Kostamo, Lari (2019)
Kostamo, Lari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904114846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904114846
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli seurata toimeksiantajan asiakaskohteissa aloitettuja TPM-pilottiprojekteja ja tunnistaa projektikohteissa esiinnousseita huomioita tavoitteiden saavuttamisesta sekä kerätä projektihenkilöstön kokemuksia pilottiprojektin onnistumisesta. Toimeksiantaja halusi selvittää kohteiden pilottiprojektien haasteet sekä onnistumiset, jotta tulevaisuudessa uutta pilottiprojektia aloittaessa nämä asiat voidaan ottaa huomioon.
Työhön valittiin neljä asiakaskohdetta, joissa TPM-projekteja on aloitettu ja näissä keskityttiin kohteiden ensimmäisiin projekteihin. Osassa kohteista on myöhemmin aloitettu myös uusia projekteja, mutta näitä ei työssä käydä läpi. Pilottiprojekteissa pääasiallisina tavoitteina oli kohteiden suunnitellun kunnossapidon sekä käyttäjäkunnossapidon kehittäminen.
Työn kautta havaittiin, että käytännön kokemuksen puuttuminen pilottivaiheessa koetaan merkittäväksi riskiksi, sillä tehokkaan mittaamisen ja hyödyllisten toimenpiteiden osaaminen on vähäistä. Huomioitavaa on myös, että tavoitteita asettaessa on tärkeää muistaa luoda projektille tavoitteita, jotka palvelevat kohteen käyttöhenkilöstöä. Pelkät taloudelliset tavoitteet eivät motivoi yrityksen alinta porrasta muutokselle.
Haasteista huolimatta projektikohteissa kuitenkin on saavutettu hyviä tuloksia, ja TPM:n potentiaali on tunnistettu. Jokaisessa projektikohteessa asiakas on kiinnostunut aloittamaan uusia projekteja tai siirtymään laajennusvaiheeseen pilottia koskien.
Työhön valittiin neljä asiakaskohdetta, joissa TPM-projekteja on aloitettu ja näissä keskityttiin kohteiden ensimmäisiin projekteihin. Osassa kohteista on myöhemmin aloitettu myös uusia projekteja, mutta näitä ei työssä käydä läpi. Pilottiprojekteissa pääasiallisina tavoitteina oli kohteiden suunnitellun kunnossapidon sekä käyttäjäkunnossapidon kehittäminen.
Työn kautta havaittiin, että käytännön kokemuksen puuttuminen pilottivaiheessa koetaan merkittäväksi riskiksi, sillä tehokkaan mittaamisen ja hyödyllisten toimenpiteiden osaaminen on vähäistä. Huomioitavaa on myös, että tavoitteita asettaessa on tärkeää muistaa luoda projektille tavoitteita, jotka palvelevat kohteen käyttöhenkilöstöä. Pelkät taloudelliset tavoitteet eivät motivoi yrityksen alinta porrasta muutokselle.
Haasteista huolimatta projektikohteissa kuitenkin on saavutettu hyviä tuloksia, ja TPM:n potentiaali on tunnistettu. Jokaisessa projektikohteessa asiakas on kiinnostunut aloittamaan uusia projekteja tai siirtymään laajennusvaiheeseen pilottia koskien.