Uudistetun kuvaston vaikutus asiakkaan ostokäyttäytymiseen
Kedonperä, Emilia (2019)
Kedonperä, Emilia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904094645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904094645
Tiivistelmä
Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimii Hankkija Oy. Hankkija on maatalous- ja konekaupan ammattilainen, joka tarjoaa tarvikkeita kasvinviljely- ja kotieläintiloille, urakoitsijoille, metsän- ja pienriistanhoitoon sekä metsästykseen. Hankkijan valikoimiin kuuluvat tarvikkeet myös harraste-eläimille, lemmikeille sekä puutarhanhoitoon ja rakentamiseen. Opinnäytetyön aiheeksi valittiin Hankkijan uudistetun kuvaston vaikutus asiakkaan ostokäyttäytymiseen, sillä uudistettu kuvasto oli juuri julkaistu, ja opin-näytetyöntekijä halusi tehdä kartoitusta, mitä mieltä asiakkaat olivat uudistuksesta. Opinnäytetyössä käsitellään teoreettisessa osuudessa markkinoinnin perusteiden ja kilpailukeinojen sekä mainonnan teoriaa.
Tietojen keräämiseksi suoritettiin kysely. Työn tavoitteena oli selvittää Hankkija Oy:n uudistetun kuvaston vaikutuksia ja toimivuutta sekä kartoittaa parannusehdotuksia niin, että Hankkija voi hyödyntää kyselystä saatuja tuloksia haluamallaan tavalla. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden tuntemuksia ja mielipiteitä uudistetusta kuvastosta. Vastauksia kyselyyn tuli 397 kappaletta ympäri Suomea. Tulokset ovat suhteellisen luo-tettavia, vaikka muutamia virheitä tehtiin kyselyä suunniteltaessa, sillä kyselyn aikataulu oli melko kiireinen. Kyselyyn tulleet vastaukset olivat melko samankaltaisia, jolloin niiden tulkitseminen oli melko helppoa ja tulleet parannusehdotukset olivat toteutuskelpoisia. Vastausten perusteella kuvaston suunnittelussa ja toteutuksessa oli onnistuttu. Näin voidaan todeta, että kuvaston vaikutukset olivat suurimmaksi osaksi positiivisia ja kuvasto voidaan todeta toimivaksi.
Tietojen keräämiseksi suoritettiin kysely. Työn tavoitteena oli selvittää Hankkija Oy:n uudistetun kuvaston vaikutuksia ja toimivuutta sekä kartoittaa parannusehdotuksia niin, että Hankkija voi hyödyntää kyselystä saatuja tuloksia haluamallaan tavalla. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden tuntemuksia ja mielipiteitä uudistetusta kuvastosta. Vastauksia kyselyyn tuli 397 kappaletta ympäri Suomea. Tulokset ovat suhteellisen luo-tettavia, vaikka muutamia virheitä tehtiin kyselyä suunniteltaessa, sillä kyselyn aikataulu oli melko kiireinen. Kyselyyn tulleet vastaukset olivat melko samankaltaisia, jolloin niiden tulkitseminen oli melko helppoa ja tulleet parannusehdotukset olivat toteutuskelpoisia. Vastausten perusteella kuvaston suunnittelussa ja toteutuksessa oli onnistuttu. Näin voidaan todeta, että kuvaston vaikutukset olivat suurimmaksi osaksi positiivisia ja kuvasto voidaan todeta toimivaksi.