Nuorten riskialttius liikenteessä
Keinänen, Henriikka (2019)
Keinänen, Henriikka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904034278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904034278
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan nuorten riskialttiutta liikenteessä. Tutkimuksessa on pyritty selvittämään, mikä saa nuoret käyttäytymään muita ikäryhmiä riskialttiimmin liikenteessä. Siinä käydään läpi nuorten liikenneonnettomuuksien määriä eri vuosina, nuorten liikenneonnettomuuksien yleisimmät syyt sekä nuorten liikennekäyttäytymisen syiden taustatekijöitä. Opinnäytetyö on kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta, jonka tutkimusmenetelmä on puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastateltavia on kolme, jotka kukin ovat ammattinsa kautta tekemisissä liikenteessä liikkuvien nuorten kanssa. Opinnäytetyö kohdistuu 15-24-vuotiaisiin nuoriin ja sillä halutaan lisätä ihmisten tietoisuutta vaikutusmahdollisuuksista, jotka vähentäisivät nuorten riskikäyttäytymistä liikenteessä sekä nuorten turvallisuutta auttamalla nuoria tiedostamaan omasta toiminnasta aiheutuvat riskit liikenteessä.
Tutkimuksessa selvisi, että nuorten liikenneonnettomuuksien suurimpana syynä pidetään ylinopeutta. Esille tuli myös rattijuopumuksen merkitys. Syiden taustatekijöistä esille nousivat nuorten kokemattomuus kuljettajana, näyttämisen halu, riskinhakuinen ajotyyli, omien ajotaitojen yliarviointi sekä kavereiden painostus. Nuorten liikennekäyttäytymiseen puuttuminen ja vaikuttaminen nähdään liian vähäisenä. Kehitettävää nähtiin vanhempien luomassa arvomaailmassa, asennekasvatuksessa, ajokiellon valvonnassa sekä psykologisen asiantuntemuksen lisäämisessä liikenteeseen. Nuorten onnettomuudet ovat olleet selkeässä laskussa viimeisen vuosikymmenen aikana, mutta siitä huolimatta ovat nuoret keskimäärin riskialttiimpia liikenteessä verrattaessa muihin ikäryhmiin.
Tutkimuksessa selvisi, että nuorten liikenneonnettomuuksien suurimpana syynä pidetään ylinopeutta. Esille tuli myös rattijuopumuksen merkitys. Syiden taustatekijöistä esille nousivat nuorten kokemattomuus kuljettajana, näyttämisen halu, riskinhakuinen ajotyyli, omien ajotaitojen yliarviointi sekä kavereiden painostus. Nuorten liikennekäyttäytymiseen puuttuminen ja vaikuttaminen nähdään liian vähäisenä. Kehitettävää nähtiin vanhempien luomassa arvomaailmassa, asennekasvatuksessa, ajokiellon valvonnassa sekä psykologisen asiantuntemuksen lisäämisessä liikenteeseen. Nuorten onnettomuudet ovat olleet selkeässä laskussa viimeisen vuosikymmenen aikana, mutta siitä huolimatta ovat nuoret keskimäärin riskialttiimpia liikenteessä verrattaessa muihin ikäryhmiin.