Varaosatoimintojen sopeuttaminen uuteen autotaloon
Leskinen, Linda (2019)
Leskinen, Linda
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904014148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904014148
Tiivistelmä
Autokeskus Konala on yksi autoalan toimijoista pääkaupunkiseudulla, jonka toimitilojen käyttöominaisuudet olivat vanhentuneet ja riittämättömät vastaamaan lisääntyvään palvelutarpeeseen. Uuden, yhtenäisen autotalon rakentaminen aloitettiin keväällä 2017 ja ensimmäisen vaiheen valmistuttua käyttöön otettiin mekaaninen korjaamo ja varaosavarasto kesällä 2018.
Tämän opinnäytetyön aiheena on tiettyjen varaosatoimintojen sopeuttaminen uuden autotalon toimintoihin mekaanisen korjaamon ja varaosavaraston osalta. Työssä käydään läpi uuden autotalon valmistumista rakennusvaiheineen sekä varaosavaraston suunnitteluvaiheita, johon kuuluvat varaston eri alueiden hyllyratkaisujen miettiminen ja varaosien sijainti varastossa. Tavoitteena oli hahmotella Škoda-varaosien kiertoa varaosavarastossa, suunnitella vaiheittain mekaanisen korjaamon esikeräyksen sisältöä ja miettiä lyhyesti varaosamyynnin sekä varaosahenkilöstön sijoittelun yhteyttä.
Työ toteutettiin osallistumalla Autokeskus Konalan ja Intolog Helsinki Oy:n sopimiin varastotapaamisiin, joissa suunniteltiin varaosavaraston hyllyratkaisuja ensin pohjapiirustusten perusteella, sekä vierailemalla rakennustyömaalla. Ratkaisut hyllypaikkalogiikkaan ja varaosien sijainteihin mietittiin muuton yhteydessä, millä tavoiteltiin parhainta mahdollista toimintamallia mekaanisen korjaamon palvelemiseksi. Varaosavaraston toiminnan ydin koostuu kahdesta Tornado-varastoautomaatista, joiden hyllytilaa hyödynnettiin ensimmäisenä tavoitteen saavuttamiseksi.
Työssä luotiin yrityksen sisäiset toimintamallit mm. tilausvaiheessa syötettävien viitteiden luontiin saapuvan tavaran nopean hyllyttämisen edistämiseksi, hyllypaikkojen määrittämiseen, toimivaan esikeräykseen niin korjaamo- kuin varaosahenkilökunnan kannalta sekä Škoda-varaosien kiertoon varastossa. Lisäksi työ sisältää hyllypohjapiirustukset nykyisine hyllypaikkamerkintöineen, joita voidaan käyttää apuna yleisesti uuden autotalon varaosavaraston hyllypaikkojen ja sisällön hahmottamisessa.
Tämän opinnäytetyön aiheena on tiettyjen varaosatoimintojen sopeuttaminen uuden autotalon toimintoihin mekaanisen korjaamon ja varaosavaraston osalta. Työssä käydään läpi uuden autotalon valmistumista rakennusvaiheineen sekä varaosavaraston suunnitteluvaiheita, johon kuuluvat varaston eri alueiden hyllyratkaisujen miettiminen ja varaosien sijainti varastossa. Tavoitteena oli hahmotella Škoda-varaosien kiertoa varaosavarastossa, suunnitella vaiheittain mekaanisen korjaamon esikeräyksen sisältöä ja miettiä lyhyesti varaosamyynnin sekä varaosahenkilöstön sijoittelun yhteyttä.
Työ toteutettiin osallistumalla Autokeskus Konalan ja Intolog Helsinki Oy:n sopimiin varastotapaamisiin, joissa suunniteltiin varaosavaraston hyllyratkaisuja ensin pohjapiirustusten perusteella, sekä vierailemalla rakennustyömaalla. Ratkaisut hyllypaikkalogiikkaan ja varaosien sijainteihin mietittiin muuton yhteydessä, millä tavoiteltiin parhainta mahdollista toimintamallia mekaanisen korjaamon palvelemiseksi. Varaosavaraston toiminnan ydin koostuu kahdesta Tornado-varastoautomaatista, joiden hyllytilaa hyödynnettiin ensimmäisenä tavoitteen saavuttamiseksi.
Työssä luotiin yrityksen sisäiset toimintamallit mm. tilausvaiheessa syötettävien viitteiden luontiin saapuvan tavaran nopean hyllyttämisen edistämiseksi, hyllypaikkojen määrittämiseen, toimivaan esikeräykseen niin korjaamo- kuin varaosahenkilökunnan kannalta sekä Škoda-varaosien kiertoon varastossa. Lisäksi työ sisältää hyllypohjapiirustukset nykyisine hyllypaikkamerkintöineen, joita voidaan käyttää apuna yleisesti uuden autotalon varaosavaraston hyllypaikkojen ja sisällön hahmottamisessa.