Itsehoitotestien erilaisia näkökulmia
Järvelä, Piia; Puskala, Leena (2019)
Järvelä, Piia
Puskala, Leena
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904014140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904014140
Tiivistelmä
Teimme toiminnallisen opinnäytetyön osana BioDigi hanketta. BioDigi hankkeessa tuotetaan yhteistyössä mukana olevien ammattikorkeakoulujen kanssa digitaalinen opintoportaali, sekä keskeiset opintomoduulit bioanalytiikan tutkinto-ohjelmaan. Ammattikorkeakouluopiskelijat voivat käyttää tämän hankkeen kautta tuotettuja materiaaleja oman oppimisensa tukena. Opinnäyte-työhön kuuluu englanninkielinen video, jonka avulla edistetään kansainvälisten opiskelijoiden vaihto- ja koulutusvientiä. Projektin tarkoituksena on lisätä myös opiskelijoiden yhdenvertaisuut-ta, edistää tasa-arvoa sekä yhtenäistää koulutustarjontaa, monipuolistaa opintoja ja lisätä opin-tojen joustavuutta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli käsitellä itsehoitotesteihin liittyviä ongelmia humoristisesti videolla esiintyvän päähenkilön kautta, sekä korostaa bioanalyytikon roolia itsehoitotestien tulkit-semisessa. Teimme englanninkielisen videon, jota voidaan hyödyntää myös kansainvälisessä opetuksessa. Ideana on saada katsojille tieto siitä, ettei itsehoitotestien tekeminen ole aina suo-raviivaista ja helppoa, vaan niiden tekemiseen voi liittyä erilaisia ongelmia. Halusimme saada katsojat suhtautumaan itsehoitotesteihin kriittisemmin ja miettimään niitä eri näkökulmista. Vi-deomme tärkeä sanoma on, ettei negatiivinen tulos välttämättä sulje pois sairauden mahdolli-suutta.
Videolla esiintyvä päähenkilö päätyy ostamaan itsehoitotestejä apteekista ja niiden tulkitseminen osoittautuu hankalaksi, koska testit ovat viallisia eivätkä toimi oikein. Päähenkilö ottaa yhteyttä ammattilaiseen, joka selittää, etteivät testit ole luotettavia, koska niitä ei ole validoitu.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli käsitellä itsehoitotesteihin liittyviä ongelmia humoristisesti videolla esiintyvän päähenkilön kautta, sekä korostaa bioanalyytikon roolia itsehoitotestien tulkit-semisessa. Teimme englanninkielisen videon, jota voidaan hyödyntää myös kansainvälisessä opetuksessa. Ideana on saada katsojille tieto siitä, ettei itsehoitotestien tekeminen ole aina suo-raviivaista ja helppoa, vaan niiden tekemiseen voi liittyä erilaisia ongelmia. Halusimme saada katsojat suhtautumaan itsehoitotesteihin kriittisemmin ja miettimään niitä eri näkökulmista. Vi-deomme tärkeä sanoma on, ettei negatiivinen tulos välttämättä sulje pois sairauden mahdolli-suutta.
Videolla esiintyvä päähenkilö päätyy ostamaan itsehoitotestejä apteekista ja niiden tulkitseminen osoittautuu hankalaksi, koska testit ovat viallisia eivätkä toimi oikein. Päähenkilö ottaa yhteyttä ammattilaiseen, joka selittää, etteivät testit ole luotettavia, koska niitä ei ole validoitu.