Esillepanojen vaikutus ostopäätöksiin rautakaupassa : Case: K-Rauta Laune
Julkunen, Jenni (2019)
Julkunen, Jenni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904014138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904014138
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee tavoitteellista visuaalista markkinointia asiakaslähtöisen myymäläsuunnittelun ja kaupallisten esillepanojen näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten visuaalinen markkinointi ja esillepanot vaikuttavat kuluttaja-asiakkaiden ostopäätöksiin, asiakaskokemukseen sekä myyntiin rautakaupassa. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu tavoitteellisesta visuaalisesta markkinoinnista, asiakaslähtöisestä myymäläsuunnittelusta, kaupallisista esillepanoista ja esillepanotekniikoista. Teoriassa on käytetty lähteinä suomen- ja englanninkielistä kirjallisuutta, luentomateriaaleja ja verkkoartikkeleita.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi rautakauppa K-Rauta Laune. Tutkimusaineisto kerättiin menetelmätriangulaatiota hyödyntäen. Tutkimusmenetelminä käytettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Tämän lisäksi toteutettiin kokeellinen tutkimus, jossa seurattiin jätesäkkien ennen ja jälkeen myyntiä, kun esillepanon sijoitteluun ja asetteluun tehtiin strategisia muutoksia. Kokeellisuus rajattiin tutkimaan esillepanon vaikutusta myyntiin tekemällä esillepanon sijaintiin ja asetteluun strategisia muutoksia.
Haastattelun ja kokeellisen tutkimuksen tuloksista ilmeni, että asiakaslähtöisellä myymäläsuunnittelulla ja esillepanoilla voidaan vaikuttaa asiakkaiden ostopäätöksiin sekä asiakaskokemukseen. Myymäläympäristö, jossa ostaminen on helppoa ja sujuvaa, parantaa asiakaskokemusta ja sitouttaa asiakkaan. Lisäksi kokeellisesta tutkimuksesta selvisi, että tuotteen sijoittelulla ja esillepanotekniikoilla on edistävä vaikutus myyntiin. Kokeellisessa esillepanossa jätesäkkien tuoteryhmän myynti kehittyi kahden viikon aikana 42% käyttämättä siihen rahallista panostusta. Tulokset osoittivat, että tuotteen myyntiä voidaan tehostaa hallitsemalla esillepanotekniikat.
Opinnäytetyö oli toimeksiantajalle tärkeä ja ajankohtainen. Toimeksiantajaa kehotettiin tekemään suunnitelma myymälän kehittämiseksi ja laatimaan esillepano-ohjeistus teoreettisen viitekehyksen ja tutkimustuloksien pohjalta.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi rautakauppa K-Rauta Laune. Tutkimusaineisto kerättiin menetelmätriangulaatiota hyödyntäen. Tutkimusmenetelminä käytettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Tämän lisäksi toteutettiin kokeellinen tutkimus, jossa seurattiin jätesäkkien ennen ja jälkeen myyntiä, kun esillepanon sijoitteluun ja asetteluun tehtiin strategisia muutoksia. Kokeellisuus rajattiin tutkimaan esillepanon vaikutusta myyntiin tekemällä esillepanon sijaintiin ja asetteluun strategisia muutoksia.
Haastattelun ja kokeellisen tutkimuksen tuloksista ilmeni, että asiakaslähtöisellä myymäläsuunnittelulla ja esillepanoilla voidaan vaikuttaa asiakkaiden ostopäätöksiin sekä asiakaskokemukseen. Myymäläympäristö, jossa ostaminen on helppoa ja sujuvaa, parantaa asiakaskokemusta ja sitouttaa asiakkaan. Lisäksi kokeellisesta tutkimuksesta selvisi, että tuotteen sijoittelulla ja esillepanotekniikoilla on edistävä vaikutus myyntiin. Kokeellisessa esillepanossa jätesäkkien tuoteryhmän myynti kehittyi kahden viikon aikana 42% käyttämättä siihen rahallista panostusta. Tulokset osoittivat, että tuotteen myyntiä voidaan tehostaa hallitsemalla esillepanotekniikat.
Opinnäytetyö oli toimeksiantajalle tärkeä ja ajankohtainen. Toimeksiantajaa kehotettiin tekemään suunnitelma myymälän kehittämiseksi ja laatimaan esillepano-ohjeistus teoreettisen viitekehyksen ja tutkimustuloksien pohjalta.