Toimiva arki -vanhempien vertaisryhmään osallistuneiden kokemuksia
Heikkonen, Tuomas; Numminen-Rodriguez, Johanna (2019)
Heikkonen, Tuomas
Numminen-Rodriguez, Johanna
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903273886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903273886
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata, minkälaisia kokemuksia Toimiva arki –vanhempien vertaisryhmään osallistuneilla vanhemmilla on ryhmästä ja sen toiminnasta. Toimiva arki on Helsingin kaupungin lastensuojelun perhekuntoutuksen ja Helsingin kaupungin lännen psykiatria ja päihdekeskuksen perheiden päihdekuntoutuksen asiakkaille tarkoitettu vanhempien vertaistukiryhmä. Ryhmä on toiminut vuodesta 2014 asti kaksi kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä.
Tutkimuskysymys oli: millaisia kokemuksia Toimiva arki –vanhempien vertaisryhmään osallistuneilla on ryhmästä ja ryhmän toiminnasta? Pyrimme saamaan ryhmän vetäjille tietoa siitä, miten ryhmäläiset ovat kokeneet ryhmässä olon ja mitä he ovat pitäneet merkittävänä ryhmässä.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä on käytetty sosiaalista kuntoutusta sekä vertaistukea. Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistona on käytetty jokaisen ryhmän päätteeksi osallistuneilta kerättyjä kirjallisia palautteita. Aineisto analysoitiin käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tulosten perusteella suurin osa Toimiva arki -vanhempien vertaisryhmään osallistuneista pitää ryhmän merkittävimpänä asiana vertaistukea. Vertaistuesta ryhmäläiset ovat kokeneet saaneensa lisää voimavaroja ja neuvoja arjessa jaksamiseen. Vertaistuen lisäksi ryhmä on tuonut osallistujille osallisuuden ja kuulluksi tulemisen kokemuksia sekä tarjonnut apua elämänhallintaan.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan sanoa, että Toimiva arki –vanhempien vertaisryhmän kaltaisille ryhmille on tarvetta ja ryhmään osallistuneet ovat pääsääntöisesti kokeneet ryhmän hyödylliseksi. Opinnäytetyöstä saatiin muutamia konkreettisia kehittämisehdotuksia sekä jatkotutkimuksien aiheita. Kehittämisehdotuksien avulla ryhmän ohjaajat voivat pyrkiä kehittämään ryhmää ja sen toimintaa. Jatkotutkimukset puolestaan mahdollistaisivat syvemmän tiedon saamisen ryhmäläisten kokemuksista ja voisivat avata esimerkiksi vertaisohjaajan merkitystä. The purpose of this thesis was to describe the experiences of parents who have participated in a Toimiva arki peer group. Toimiva arki is a peer support group for clients in City of Helsinki’s child protection services and City of Helsinki’s Western Psychiatric and Substance Abuse Center’s families open drug rehabilitation. The group has been operating twice a year since 2014 in the spring and in the autumn.
The research question was: What kind of experiences do participants of Toimvia arki have? The goal was to obtain information about how the participants have experienced the group and what they have considered to be important issues in the group.
The thesis was based on social rehabilitation and peer support and was carried out with a qualitative research method. The material used in this thesis is written feedback collected at the end of each group from the participants. The material was analysed using theory guided content analysis.
The findings show that most of the participants in Toimiva arki consider peer support as the most important issue for the group. The participants felt that peer support has given them more resources and advice on coping with everyday life. In addition to peer support the group has provided participants with experiences of inclusion and consultation and has provided as- sistance in life management skills.
Based on the findings of this thesis it can be said that there is a need for groups like Toimiva arki and that the participants have generally found the group useful. There were a few concrete suggestions about how Toimiva arki parents peer group can be improved in the future. There were also a few ideas on further studies that could give more information about the experiences of the participants and about the role of peer mentor.
Tutkimuskysymys oli: millaisia kokemuksia Toimiva arki –vanhempien vertaisryhmään osallistuneilla on ryhmästä ja ryhmän toiminnasta? Pyrimme saamaan ryhmän vetäjille tietoa siitä, miten ryhmäläiset ovat kokeneet ryhmässä olon ja mitä he ovat pitäneet merkittävänä ryhmässä.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä on käytetty sosiaalista kuntoutusta sekä vertaistukea. Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistona on käytetty jokaisen ryhmän päätteeksi osallistuneilta kerättyjä kirjallisia palautteita. Aineisto analysoitiin käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tulosten perusteella suurin osa Toimiva arki -vanhempien vertaisryhmään osallistuneista pitää ryhmän merkittävimpänä asiana vertaistukea. Vertaistuesta ryhmäläiset ovat kokeneet saaneensa lisää voimavaroja ja neuvoja arjessa jaksamiseen. Vertaistuen lisäksi ryhmä on tuonut osallistujille osallisuuden ja kuulluksi tulemisen kokemuksia sekä tarjonnut apua elämänhallintaan.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan sanoa, että Toimiva arki –vanhempien vertaisryhmän kaltaisille ryhmille on tarvetta ja ryhmään osallistuneet ovat pääsääntöisesti kokeneet ryhmän hyödylliseksi. Opinnäytetyöstä saatiin muutamia konkreettisia kehittämisehdotuksia sekä jatkotutkimuksien aiheita. Kehittämisehdotuksien avulla ryhmän ohjaajat voivat pyrkiä kehittämään ryhmää ja sen toimintaa. Jatkotutkimukset puolestaan mahdollistaisivat syvemmän tiedon saamisen ryhmäläisten kokemuksista ja voisivat avata esimerkiksi vertaisohjaajan merkitystä.
The research question was: What kind of experiences do participants of Toimvia arki have? The goal was to obtain information about how the participants have experienced the group and what they have considered to be important issues in the group.
The thesis was based on social rehabilitation and peer support and was carried out with a qualitative research method. The material used in this thesis is written feedback collected at the end of each group from the participants. The material was analysed using theory guided content analysis.
The findings show that most of the participants in Toimiva arki consider peer support as the most important issue for the group. The participants felt that peer support has given them more resources and advice on coping with everyday life. In addition to peer support the group has provided participants with experiences of inclusion and consultation and has provided as- sistance in life management skills.
Based on the findings of this thesis it can be said that there is a need for groups like Toimiva arki and that the participants have generally found the group useful. There were a few concrete suggestions about how Toimiva arki parents peer group can be improved in the future. There were also a few ideas on further studies that could give more information about the experiences of the participants and about the role of peer mentor.