Digitaalisen markkinoinnin suunnitelma liikunta-alan yritykselle
Hellgrén, Jenni (2019)
Hellgrén, Jenni
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903223651
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903223651
Tiivistelmä
Digitaalisen markkinoinnin onnistuminen vaatii huolellista suunnittelua sekä kohderyhmän ja digitaalista markkinointia varten valittujen kanavien tuntemista. Tämä opinnäytetyö antaa käytännön vinkkejä digitaalisen markkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia liikunta-alan yritykselle digitaalisen markkinoinnin suunnitelma, johon on koottu yrityksen digitaalisen markkinoinnin toteuttamiseen sopivat kanavat sekä toteutustavat. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Torikadun Liikuntakeskus. Toimeksiantajalla ei ollut vielä digitaalisen markkinoinnin suunnitelmaa, jonka vuoksi opinnäytetyö toteutettiin. Tavoitteena oli toteuttaa käyttökelpoinen ja toimiva digitaalisen markkinoinnin suunnitelma, jota toimeksiantaja voi digitaalista markkinointia tehdessään hyödyntää. Lisäksi opinnäytetyön tarkoituksena oli auttaa toimeksiantajaa digitaalisen markkinoinnin suunnitelman avulla toteuttamaan digimarkkinointia johdonmukaisemmin ja tuloksellisemmin.
Digitaalisen markkinoinnin suunnitelman toteuttamisen tueksi opinnäytetyössä kirjoitettiin tietoperusta. Tietoperustassa käsiteltiin digitaalista markkinointia, digitaalisen markkinoinnin hyötyjä, persosointia, mitattavuutta ja kohdennettavuutta sekä digitaalisen markkinoinnin kanavia ja suunnittelua. Tietoperustaosuudessa on hyödynnetty aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja artikkeleita sekä suomenkielisistä että kansainvälisistä lähteistä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa oli myös tutkimuksellinen osuus. Opinnäytetyössä toiminnallista osuutta vastaa yritykselle laadittu digitaalisen markkinoinnin suunnitelma, jota käsitellään opinnäytetyön lopussa tietoperustan jälkeen. Tutkimuksellista osuutta opinnäytetyössä hyödynnettiin toimeksiantajan asiakkaille tehdyssä tutkimuksessa, jossa selvitettiin toimeksiantajan asiakkaiden käyttämiä digitaalisen markkinoinnin kanavia.
Opinnäytetyön tuloksena Torikadun Liikuntakeskus sai käyttöönsä valmiin digitaalisen markkinoinnin suunnitelman, jonka pohjalta yritys voi toteuttaa digitaalista markkinointia nyt ja lähitulevaisuudessa. Opinnäytetyön johdosta yrityksellä on ohjeet digitaalisen markkinoinnin toteuttamiseen yritykselle valituissa kanavissa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia liikunta-alan yritykselle digitaalisen markkinoinnin suunnitelma, johon on koottu yrityksen digitaalisen markkinoinnin toteuttamiseen sopivat kanavat sekä toteutustavat. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Torikadun Liikuntakeskus. Toimeksiantajalla ei ollut vielä digitaalisen markkinoinnin suunnitelmaa, jonka vuoksi opinnäytetyö toteutettiin. Tavoitteena oli toteuttaa käyttökelpoinen ja toimiva digitaalisen markkinoinnin suunnitelma, jota toimeksiantaja voi digitaalista markkinointia tehdessään hyödyntää. Lisäksi opinnäytetyön tarkoituksena oli auttaa toimeksiantajaa digitaalisen markkinoinnin suunnitelman avulla toteuttamaan digimarkkinointia johdonmukaisemmin ja tuloksellisemmin.
Digitaalisen markkinoinnin suunnitelman toteuttamisen tueksi opinnäytetyössä kirjoitettiin tietoperusta. Tietoperustassa käsiteltiin digitaalista markkinointia, digitaalisen markkinoinnin hyötyjä, persosointia, mitattavuutta ja kohdennettavuutta sekä digitaalisen markkinoinnin kanavia ja suunnittelua. Tietoperustaosuudessa on hyödynnetty aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja artikkeleita sekä suomenkielisistä että kansainvälisistä lähteistä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa oli myös tutkimuksellinen osuus. Opinnäytetyössä toiminnallista osuutta vastaa yritykselle laadittu digitaalisen markkinoinnin suunnitelma, jota käsitellään opinnäytetyön lopussa tietoperustan jälkeen. Tutkimuksellista osuutta opinnäytetyössä hyödynnettiin toimeksiantajan asiakkaille tehdyssä tutkimuksessa, jossa selvitettiin toimeksiantajan asiakkaiden käyttämiä digitaalisen markkinoinnin kanavia.
Opinnäytetyön tuloksena Torikadun Liikuntakeskus sai käyttöönsä valmiin digitaalisen markkinoinnin suunnitelman, jonka pohjalta yritys voi toteuttaa digitaalista markkinointia nyt ja lähitulevaisuudessa. Opinnäytetyön johdosta yrityksellä on ohjeet digitaalisen markkinoinnin toteuttamiseen yritykselle valituissa kanavissa.