Rekrytointiyrityksen laajentuminen : markkinatutkimus uuden toimipisteen perustamismahdollisuuksista uudella paikkakunnalla
Fonsén, Tuomo (2019)
Fonsén, Tuomo
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903173245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903173245
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö selvittää varsinaissuomalaisen startup-rekrytointipalveluyrityksen alueellisia laajentumismahdollisuuksia. Markkinatutkimus pyrkii tuottamaan tietoa siitä, onko laajentuminen kannattavaa ja, jos näin on, millä edellytyksillä mahdollinen laajentuminen tulisi toteuttaa. Tutkimus lähestyy kysymystä laajentumisesta yhtäältä kuvaamalla yritysten kilpailukykyä ja -keinoja yleisellä tasolla (teoreettinen aspekti) sekä toisaalta kartoittamalla vallitsevaa kilpailutilannetta (empiirinen aspekti).
Tutkimuksen teorian kannalta yrityksen kasvu ja markkinoinnin kehittäminen ovat pääasiallisina kiinnostuksen kohteina. Työn luonteesta johtuen teorian käsittely painottuu yritysten välisen kaupankäynnin (B2B) erityispiirteisiin. Lisäksi samasta syystä huomio kohdistuu palvelutuotteen markkinoimiseen. Näin tutkimuksen teoria tukee aloittelevan B2B-palveluyrityksen laajentumismahdollisuuksien arvioimista.
Kilpailijoista saatua empiiristä aineistoa analysoimalla tutkimus valaisee rekrytointipalvelualan tämänhetkistä kilpailutilannetta pääkaupunkiseudulla, joka on tässä tutkimuksessa käsiteltävä markkina-alue. Analyysi suoritetaan vertailemalla toisiinsa kilpailevien yritysten markkinointimixejä. Markkinointimixien tarkastelussa keskitytään hinnoittelua koskeviin kysymyksiin. Lopputuloksena tutkimus esittää suosituksia uudella markkina-alueella tapahtuvaa uuden toimipisteen perustamista varten. This thesis discusses the potential of geographical expansion of a startup recruitment service company operating in Southwestern Finland. The marketing research gives insight whether the expansion is feasible, and, if so, on what conditions the prospective expansion should be implemented. The research approaches the question about expansion by describing the competitive capacity and the competitive tools of an enterprise generally on the one hand (theoretical aspect), and by charting the existing state of competition on the other (empirical aspect).
As for the theory, company growth and marketing development are the main points of interest. Due to the nature of the research, the theoretical discussion focuses on the special characteristics of business-to-business (B2B) marketing. Additionally, for the same reason, the attention is directed towards services marketing. In this way, the theory of the research helps in assessing the expansion potential of a beginning B2B services marketer.
By analysing empirical data on the competitors, the research illustrates the current competition in the recruitment services business in the Finnish capital city region, which is the targeted market area in this research. The analysis is done by comparing the marketing mixes of competing companies with each other. The review of the marketing mixes concentrates on issues related to pricing. As a result, the research provides recommendations for founding a new office in a new market area.
Tutkimuksen teorian kannalta yrityksen kasvu ja markkinoinnin kehittäminen ovat pääasiallisina kiinnostuksen kohteina. Työn luonteesta johtuen teorian käsittely painottuu yritysten välisen kaupankäynnin (B2B) erityispiirteisiin. Lisäksi samasta syystä huomio kohdistuu palvelutuotteen markkinoimiseen. Näin tutkimuksen teoria tukee aloittelevan B2B-palveluyrityksen laajentumismahdollisuuksien arvioimista.
Kilpailijoista saatua empiiristä aineistoa analysoimalla tutkimus valaisee rekrytointipalvelualan tämänhetkistä kilpailutilannetta pääkaupunkiseudulla, joka on tässä tutkimuksessa käsiteltävä markkina-alue. Analyysi suoritetaan vertailemalla toisiinsa kilpailevien yritysten markkinointimixejä. Markkinointimixien tarkastelussa keskitytään hinnoittelua koskeviin kysymyksiin. Lopputuloksena tutkimus esittää suosituksia uudella markkina-alueella tapahtuvaa uuden toimipisteen perustamista varten.
As for the theory, company growth and marketing development are the main points of interest. Due to the nature of the research, the theoretical discussion focuses on the special characteristics of business-to-business (B2B) marketing. Additionally, for the same reason, the attention is directed towards services marketing. In this way, the theory of the research helps in assessing the expansion potential of a beginning B2B services marketer.
By analysing empirical data on the competitors, the research illustrates the current competition in the recruitment services business in the Finnish capital city region, which is the targeted market area in this research. The analysis is done by comparing the marketing mixes of competing companies with each other. The review of the marketing mixes concentrates on issues related to pricing. As a result, the research provides recommendations for founding a new office in a new market area.