Blogi pääkaupunkiseudun matkakohteista
Skog, Henna (2019)
Skog, Henna
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903132855
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903132855
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää blogi pääkaupunkiseudun matkailun kannattamiseksi. Blogin tavoitteena oli innostaa Suomen-matkaa harkitsevia vierailemaan myös hieman erikoisemmissa matkakohteissa, jotka sijaitsevat Helsingin keskustan ulkopuolella.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus keskittyy markkinointiin, matkailuun ja bloggaamiseen.
Blogin brändin löytämiseksi käytettiin 3i-mallia ja blogitekstien kirjoittamisen apuna käytettiin viestinnän yleistä mallia. Blogin kohderyhmän löytämiseksi hyödynnettiin Visit Finlandin tuottamaa segmentointianalyysiä ja blogin ulkoasun suhteen toteutettiin benchmarking kahdesta muusta matkablogista. Blogi päätettiin rakentaa WordPress-alustalle. Laadulliseksi tavoitteeksi asetettiin blogin ulkoasun selkeys. Numeerisena tavoitteena oli 250 näyttökertaa, kun mitattavana ajanjaksona toimi syyskuu 2018 – tammikuu 2019.
Tuloksena oli HEL trip -matkablogi, johon kirjoitettiin mitattavan ajanjakson aikana 13 blogitekstiä. WordPress-tilastojen mukaan blogilla oli 200 näyttökertaa, joten näyttökertojen tavoitteeseen ei aivan päästy. Blogin ulkoasu ja blogitekstien aiheet kirkastuivat selkeiksi. Blogilla ei ollut toimeksiantajaa, mutta yhteistyön mahdollisuuksia pohdittiin opinnäytetyön lopussa. Blogin ylläpitäminen jatkuu vielä opinnäytetyön jälkeen.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus keskittyy markkinointiin, matkailuun ja bloggaamiseen.
Blogin brändin löytämiseksi käytettiin 3i-mallia ja blogitekstien kirjoittamisen apuna käytettiin viestinnän yleistä mallia. Blogin kohderyhmän löytämiseksi hyödynnettiin Visit Finlandin tuottamaa segmentointianalyysiä ja blogin ulkoasun suhteen toteutettiin benchmarking kahdesta muusta matkablogista. Blogi päätettiin rakentaa WordPress-alustalle. Laadulliseksi tavoitteeksi asetettiin blogin ulkoasun selkeys. Numeerisena tavoitteena oli 250 näyttökertaa, kun mitattavana ajanjaksona toimi syyskuu 2018 – tammikuu 2019.
Tuloksena oli HEL trip -matkablogi, johon kirjoitettiin mitattavan ajanjakson aikana 13 blogitekstiä. WordPress-tilastojen mukaan blogilla oli 200 näyttökertaa, joten näyttökertojen tavoitteeseen ei aivan päästy. Blogin ulkoasu ja blogitekstien aiheet kirkastuivat selkeiksi. Blogilla ei ollut toimeksiantajaa, mutta yhteistyön mahdollisuuksia pohdittiin opinnäytetyön lopussa. Blogin ylläpitäminen jatkuu vielä opinnäytetyön jälkeen.