Työelämän ulkopuolella olevat asiakkaat toimijoina palveluissa
Kaukonen, Maija (2019)
Kaukonen, Maija
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902212619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902212619
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan työelämän ulkopuolella olevien työikäisten asiakkaiden toimijuutta palveluissa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaista toimijuutta asiakkaiden haastattelupuheessa on löydettävissä ja mitkä tekijät edistävät ja rajoittavat toimijuutta palveluissa asiakkaiden kertomana.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen: Aineiston keruu ja analyysi tehtiin laadullisin menetelmin. Aineisto kerättiin haastattelemalla 11 työelämän ulkopuolella olevaa työikäistä henkilöä, jotka olivat monialaisten työryhmien eli TyKe-tiimien asiakkaita. Aineiston analyysissä käytettiin menetelmänä teorialähtöistä sisällönanalyysiä, jonka kehyksenä oli Jyrki Jyrkämän toimijuuden modaliteettimalli. Modaliteettimallissa toimijuuden modaliteetit eli osa-alueet ovat osata, kyetä, haluta, voida, täytyä ja tuntea.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa tehdään määrittelyä asiakkaasta hyvinvointipalveluissa ja asiakkaan toimijuudesta sekä tarkastellaan työelämän ulkopuolella olevien asiakkaiden palvelujärjestelmää.
Haastattelupuheessa työelämän ulkopuolella olevien asiakkaiden toimijuus muodostuu modaliteettien yhdistelmistä. Kykeneminen, osaaminen, voiminen sekä haluaminen liittyvät usein toisiinsa ja luovat yhdessä vahvaa toimijuutta. Haastatteluissa tuli esiin, että kykenemättömyys, osaamattomuus ja täytyminen heikentävät ja rajoittavat asiakkaiden toimijuutta palveluissa.
Toimijuutta edistäviä tekijöitä ovat asiakkaan osaaminen toimia palveluissa, oma halu toimia ja olla mukana omien asioiden käsittelyssä. Toimijuutta tukevat lisäksi asiakkaan omat voimavarat ja hyväksyvä suhtautuminen omaan tilanteeseensa. Palveluiden tuomat mahdollisuudet ja ammattilaisilta saatu tuki ovat toimijuutta edistäviä ulkoisia tekijöitä. Toimijuutta rajoittavia tekijöitä ovat asiakkaan terveydentilasta johtuva kykenemättömyys sekä osaamattomuus toimia palvelujärjestelmissä. Palvelujärjestelmän ja lainsäädännön velvoitteiden tuoma täytyminen ovat toimijuutta rajoittavia ulkoisia tekijöitä.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen: Aineiston keruu ja analyysi tehtiin laadullisin menetelmin. Aineisto kerättiin haastattelemalla 11 työelämän ulkopuolella olevaa työikäistä henkilöä, jotka olivat monialaisten työryhmien eli TyKe-tiimien asiakkaita. Aineiston analyysissä käytettiin menetelmänä teorialähtöistä sisällönanalyysiä, jonka kehyksenä oli Jyrki Jyrkämän toimijuuden modaliteettimalli. Modaliteettimallissa toimijuuden modaliteetit eli osa-alueet ovat osata, kyetä, haluta, voida, täytyä ja tuntea.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa tehdään määrittelyä asiakkaasta hyvinvointipalveluissa ja asiakkaan toimijuudesta sekä tarkastellaan työelämän ulkopuolella olevien asiakkaiden palvelujärjestelmää.
Haastattelupuheessa työelämän ulkopuolella olevien asiakkaiden toimijuus muodostuu modaliteettien yhdistelmistä. Kykeneminen, osaaminen, voiminen sekä haluaminen liittyvät usein toisiinsa ja luovat yhdessä vahvaa toimijuutta. Haastatteluissa tuli esiin, että kykenemättömyys, osaamattomuus ja täytyminen heikentävät ja rajoittavat asiakkaiden toimijuutta palveluissa.
Toimijuutta edistäviä tekijöitä ovat asiakkaan osaaminen toimia palveluissa, oma halu toimia ja olla mukana omien asioiden käsittelyssä. Toimijuutta tukevat lisäksi asiakkaan omat voimavarat ja hyväksyvä suhtautuminen omaan tilanteeseensa. Palveluiden tuomat mahdollisuudet ja ammattilaisilta saatu tuki ovat toimijuutta edistäviä ulkoisia tekijöitä. Toimijuutta rajoittavia tekijöitä ovat asiakkaan terveydentilasta johtuva kykenemättömyys sekä osaamattomuus toimia palvelujärjestelmissä. Palvelujärjestelmän ja lainsäädännön velvoitteiden tuoma täytyminen ovat toimijuutta rajoittavia ulkoisia tekijöitä.