Sosiaalisen median markkinointiohjeistus OP Lounaismaalle
Palomäki, Emmi (2019)
Palomäki, Emmi
Saimaan ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902072047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902072047
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, mitä asiakkaat sekä potentiaaliset asiakkaat mieluiten katsovan OP Lounaismaan Facebook- sekä Instagram-sivuilta. Teorian ja tutkimuksen pohjalta luotiin markkinointiohjeistus näiden kanavien julkaisuiden tekemiselle.
Opinnäytetyössä tutkittiin teoriaa finanssialasta ja sisältömarkkinoinnista. Työssä käydään läpi pankkialan muutosta, sisältöstrategiaa, SWOT-analyysia sekä AIDA- ja FIGA-mallia. Tietoa kerättiin aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta sekä internet-lähteistä.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Tutkimukseen vastasi 217 henkilöä. Päätutkimuskysymys oli ”Minkälainen sisältö koetaan kiinnosta-vana OP Lounaismaan Facebook- ja Instagram-sivuilla?” Tutkimuksen vastauslinkkiä jaettiin Facebookissa ja Instagramissa. Vastaajilta ei vaadittu OP:n asiakkuutta. Kiinnostavaksi sisällöksi molemmissa kanavissa koettiin esimerkiksi palveluiden esittelyt, kuvat tapahtumista, joissa pankki on mukana sekä häiriötiedotteet. Tutkimuksessa saatiin myös selville, mitä sosiaalisen median kanavia eri ikäryhmät eniten käyttävät. Facebook ja Instagram olivat kaikissa ikäryhmissä suosituimmat kanavat. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että tietämättömyys pankin sivuista on yleisin syy, miksi OP Lounaismaan sivuja ei seurata Facebookissa tai Instagramissa.
Opinnäytetyössä tutkittiin teoriaa finanssialasta ja sisältömarkkinoinnista. Työssä käydään läpi pankkialan muutosta, sisältöstrategiaa, SWOT-analyysia sekä AIDA- ja FIGA-mallia. Tietoa kerättiin aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta sekä internet-lähteistä.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Tutkimukseen vastasi 217 henkilöä. Päätutkimuskysymys oli ”Minkälainen sisältö koetaan kiinnosta-vana OP Lounaismaan Facebook- ja Instagram-sivuilla?” Tutkimuksen vastauslinkkiä jaettiin Facebookissa ja Instagramissa. Vastaajilta ei vaadittu OP:n asiakkuutta. Kiinnostavaksi sisällöksi molemmissa kanavissa koettiin esimerkiksi palveluiden esittelyt, kuvat tapahtumista, joissa pankki on mukana sekä häiriötiedotteet. Tutkimuksessa saatiin myös selville, mitä sosiaalisen median kanavia eri ikäryhmät eniten käyttävät. Facebook ja Instagram olivat kaikissa ikäryhmissä suosituimmat kanavat. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että tietämättömyys pankin sivuista on yleisin syy, miksi OP Lounaismaan sivuja ei seurata Facebookissa tai Instagramissa.