Hotellivieraan saunaoppaan luominen Lapland Hotels Bulevardiin
Hållman, Liana; Lazarus, Ella (2019)
Hållman, Liana
Lazarus, Ella
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902041927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902041927
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön eli produktin aiheena oli hotellivieraan saunaoppaan luominen Lapland Hotels Bulevardiin. Työn tavoitteena oli parantaa hotellivieraan saunakokemusta ja työn tuloksena syntyi toimiva digitaalinen hotellivieraan saunaopas. Hotelli avataan kevätkaudella 2019, joten opasta päästään hyödyntämään heti hotellin avattua. Aihe oli ajankohtainen toimeksiantajalle.
Toimeksiantona oli kehittää Lapland Hotels Bulevardin hotellin saunapalveluja ja hotellivieraan saunakokemusta. Syntyi idea saunaoppaan luomisesta. Aihe rajattiin Lapland Hotelsin Bulevardin yksikön hotellivieraiden saunakokemuksen parantamiseen ja auttamiseen digitaalisen oppaan avulla. Toiminnallisella työllä pyrittiin tuottamaan lisäarvoa tuottava saunaopas, joka palvelisi niin vieraita kuin hotellin työntekijöitäkin.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu suomalaisen saunan yleistiedosta, saunan mielikuvista ja hotellin liiketoiminnasta. Tietoperustassa määritellään käsitteinä elämys, lisäarvon tuottaminen, hyvinvointimatkailu ja erottautuminen. Tietoperustan sisältöä hyödynnettiin produktin toteuttamisessa. Opinnäytetyö toteutettiin parityönä ja sen tekeminen aloitettiin syyskuussa 2018.
Vaikka opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, yksi käytetyistä menetelmistä oli kvantitatiivinen, eli määrällinen tutkimus, joka on yleensä ominaista tutkimuksellisessa opinnäytetyössä. Kysely suunnattiin ulkomaalaisille matkailijoille, joita Suomi ja sauna voisivat kiinnostaa. Kyselyssä haluttiin potentiaalisten tulevien hotellivieraiden odotusten avulla selvittää, kuinka hyvin hotellivieraat tuntevat saunomisen tavat ja mitä odotuksia heillä on saunomisesta. Kysely tehtiin myös auttamaan oppaan sisällön rakentamisessa. Kyselyn kohderyhmäksi valikoituivat ulkomaalaiset matkailijat, joita Suomi ja sauna voisivat kiinnostaa. Kyselytutkimus osoitti, että vaikka osa ulkomaalaisista matkailijoista oli saunonut ennen, he eivät tiedä paljoa saunasta. Suurin osa oli halukkaita saamaan tietoa niin käytännön asioista kuin kulttuuristakin.
Digitaalinen saunaopas luotiin kyselystä syntyneiden tulosten avulla. Kyselyn tulosten lisäksi työssä huomioitiin myös mahdolliset kotimaiset hotellivieraat, sillä yhtenä hotellin toiveena oli kartoittaa lisämyyntituotteiden suosiota.
Toinen käytetyistä menetelmistä oli benchmarking, eli esikuva-arviointi.
Lopputuloksena syntyi digitaalinen hotellivieraan saunaopas, johon hotellivieras voi tutustua hotellihuoneen televisioruudulta. Työ valmistui tammikuussa 2019 ja oli ajankohtainen toimeksiantajalle. Tuotosta hyödynnettiin heti sen valmistuttua.
Toimeksiantona oli kehittää Lapland Hotels Bulevardin hotellin saunapalveluja ja hotellivieraan saunakokemusta. Syntyi idea saunaoppaan luomisesta. Aihe rajattiin Lapland Hotelsin Bulevardin yksikön hotellivieraiden saunakokemuksen parantamiseen ja auttamiseen digitaalisen oppaan avulla. Toiminnallisella työllä pyrittiin tuottamaan lisäarvoa tuottava saunaopas, joka palvelisi niin vieraita kuin hotellin työntekijöitäkin.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu suomalaisen saunan yleistiedosta, saunan mielikuvista ja hotellin liiketoiminnasta. Tietoperustassa määritellään käsitteinä elämys, lisäarvon tuottaminen, hyvinvointimatkailu ja erottautuminen. Tietoperustan sisältöä hyödynnettiin produktin toteuttamisessa. Opinnäytetyö toteutettiin parityönä ja sen tekeminen aloitettiin syyskuussa 2018.
Vaikka opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, yksi käytetyistä menetelmistä oli kvantitatiivinen, eli määrällinen tutkimus, joka on yleensä ominaista tutkimuksellisessa opinnäytetyössä. Kysely suunnattiin ulkomaalaisille matkailijoille, joita Suomi ja sauna voisivat kiinnostaa. Kyselyssä haluttiin potentiaalisten tulevien hotellivieraiden odotusten avulla selvittää, kuinka hyvin hotellivieraat tuntevat saunomisen tavat ja mitä odotuksia heillä on saunomisesta. Kysely tehtiin myös auttamaan oppaan sisällön rakentamisessa. Kyselyn kohderyhmäksi valikoituivat ulkomaalaiset matkailijat, joita Suomi ja sauna voisivat kiinnostaa. Kyselytutkimus osoitti, että vaikka osa ulkomaalaisista matkailijoista oli saunonut ennen, he eivät tiedä paljoa saunasta. Suurin osa oli halukkaita saamaan tietoa niin käytännön asioista kuin kulttuuristakin.
Digitaalinen saunaopas luotiin kyselystä syntyneiden tulosten avulla. Kyselyn tulosten lisäksi työssä huomioitiin myös mahdolliset kotimaiset hotellivieraat, sillä yhtenä hotellin toiveena oli kartoittaa lisämyyntituotteiden suosiota.
Toinen käytetyistä menetelmistä oli benchmarking, eli esikuva-arviointi.
Lopputuloksena syntyi digitaalinen hotellivieraan saunaopas, johon hotellivieras voi tutustua hotellihuoneen televisioruudulta. Työ valmistui tammikuussa 2019 ja oli ajankohtainen toimeksiantajalle. Tuotosta hyödynnettiin heti sen valmistuttua.