Verkkomaksutavat B2B-kaupassa : GT Musiikkiluvat Oy
Moore, Piia (2019)
Moore, Piia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902011863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902011863
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona GT Musiikkiluvat Oy:lle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mihin suuntaan verkkomaksumarkkinat ovat kehittymässä ja kuinka kohdeyritys voisi hyödyntää uusia verkkomaksukeinoja toiminnassaan.
Tieto- ja teoriapohja on kerätty erilaisista sähköistä kaupankäyntiä käsittelevästä kirjallisuudesta sekä verkkolähteistä. Digitalisaation ja teknologian pikaisen kehityksen takia maksuliikenteeseen liittyvä aineisto nojaa verkkolähteisiin ajantasaisen painetun materiaalin puutteen vuoksi. Myös ajankohtaista tutkimustietoa verkkomaksamisesta on saatavilla pääsääntöisesti verkosta, kuten Finanssialan yhdistyksen ylläpitämistä tilastoista. Tutkittavan ilmiön taustalla onkin käytetty aikaisempaa tutkimustietoa kuluttajien verkkomaksutottumuksista, mutta yritysten verkkomaksutavoista on tarjolla niukasti aikaisempaa tietoa. Siksi viitekehys käsittelee laaja-alaisesti ostokäyttäytymistä ja verkkoostamista kokonaisuutena, kun tutkimus itsessään keskittyy asiakkaiden verkkomaksutapoihin yksityis- ja työelämässä
Tutkimus on toteutettu kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Kysely tehtiin sähköpostitse verkkolomakkeella yrityksen olemassa oleville asiakkaille syys-lokakuussa 2018. Harkinnanvaraisen näytteen otoskoko oli 11 634, joista 1 685 vastasi kyselyyn (vastausprosentti 14). Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kohdeyrityksen nykyisten asiakkaiden mielipiteitä verkkomaksamisesta. Hypoteesi oli, että asiakkaat suhtautuisivat myönteisesti entistä laajempaan maksutapaportfolioon, mutta myös muutosvastarintaa on oletettavissa.
Tulokset osoittivat, että Musiikkilupien asiakkaat ovat tottuneita verkkomaksupalveluiden käyttäjiä ja he suosivat varsinkin organisaatioidensa maksuliikenteen hoitamisessa verkkopankki- ja korttimaksuja. He kuitenkin pitävät enemmän perinteisistä laskuihin perustuvista maksutavoista, sillä suurin osa (76 prosenttia) asiakkaista haluaa vastaanottaa laskuja niin kuin tähänkin asti ja kolme neljäsosaa (74,4 prosenttia) vastaajista ei usko minkään muun kuin laskun maksutapana yleistyvän omassa organisaatiossaan.
Tutkimustyö tuottaa tietoa kohdeyrityksen johdolle päätöksenteon tueksi. Samalla se tuottaa uutta tietoa B2B-verkkomaksamisesta suomalaisissa yrityksissä, josta voi olla kohdeyrityksen lisäksi hyötyä myös muille yritysmyyntiä harjoittaville yrityksille.
Tieto- ja teoriapohja on kerätty erilaisista sähköistä kaupankäyntiä käsittelevästä kirjallisuudesta sekä verkkolähteistä. Digitalisaation ja teknologian pikaisen kehityksen takia maksuliikenteeseen liittyvä aineisto nojaa verkkolähteisiin ajantasaisen painetun materiaalin puutteen vuoksi. Myös ajankohtaista tutkimustietoa verkkomaksamisesta on saatavilla pääsääntöisesti verkosta, kuten Finanssialan yhdistyksen ylläpitämistä tilastoista. Tutkittavan ilmiön taustalla onkin käytetty aikaisempaa tutkimustietoa kuluttajien verkkomaksutottumuksista, mutta yritysten verkkomaksutavoista on tarjolla niukasti aikaisempaa tietoa. Siksi viitekehys käsittelee laaja-alaisesti ostokäyttäytymistä ja verkkoostamista kokonaisuutena, kun tutkimus itsessään keskittyy asiakkaiden verkkomaksutapoihin yksityis- ja työelämässä
Tutkimus on toteutettu kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Kysely tehtiin sähköpostitse verkkolomakkeella yrityksen olemassa oleville asiakkaille syys-lokakuussa 2018. Harkinnanvaraisen näytteen otoskoko oli 11 634, joista 1 685 vastasi kyselyyn (vastausprosentti 14). Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kohdeyrityksen nykyisten asiakkaiden mielipiteitä verkkomaksamisesta. Hypoteesi oli, että asiakkaat suhtautuisivat myönteisesti entistä laajempaan maksutapaportfolioon, mutta myös muutosvastarintaa on oletettavissa.
Tulokset osoittivat, että Musiikkilupien asiakkaat ovat tottuneita verkkomaksupalveluiden käyttäjiä ja he suosivat varsinkin organisaatioidensa maksuliikenteen hoitamisessa verkkopankki- ja korttimaksuja. He kuitenkin pitävät enemmän perinteisistä laskuihin perustuvista maksutavoista, sillä suurin osa (76 prosenttia) asiakkaista haluaa vastaanottaa laskuja niin kuin tähänkin asti ja kolme neljäsosaa (74,4 prosenttia) vastaajista ei usko minkään muun kuin laskun maksutapana yleistyvän omassa organisaatiossaan.
Tutkimustyö tuottaa tietoa kohdeyrityksen johdolle päätöksenteon tueksi. Samalla se tuottaa uutta tietoa B2B-verkkomaksamisesta suomalaisissa yrityksissä, josta voi olla kohdeyrityksen lisäksi hyötyä myös muille yritysmyyntiä harjoittaville yrityksille.