Kouluterveydenhoitajien kokemuksia yläasteikäisten nuorten alkoholinkäytön ehkäisemisessä ja vähentämisessä käytetyistä mittareista sekä ohjauskeinoista
Jyrä, Siru; Autio, Petra (2019)
Jyrä, Siru
Autio, Petra
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901301717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901301717
Tiivistelmä
Kouluterveydenhoitajilla on tärkeä rooli nuoren kasvun ja kehityksen tukemisessa. Nuoruusvuosien aikana nuori hakee paikkaansa yhteiskunnassa ja haluaa kokeilla uusia asioita. Alkoholinkäytön kokeilut alkavat usein nuoruudessa ja alkoholi on suomalaisnuorten yleisimmin käyttämä päihde.
Tässä opinnäytetyössä haastateltiin Etelä-Pohjanmaan alueen yläasteilla kouluterveydenhoitajina työskentelevien kokemuksia nuorten alkoholinkäytön ehkäisemisessä ja vähentämisessä käytetyistä mittareista sekä ohjauskeinoista. Opinnäytetyö toteutettiin osana Balt-CityPrevention -hanketta. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää kouluterveydenhoitajien ennaltaehkäisevän päihdetyön keinoja yläasteikäisten nuorten parissa. Lisäksi opinnäytetyön tekijöiden tavoitteena on tukea omaa ammatillista kasvua terveydenhoitajatyöhön. Opinnäytetyön tarkoituksena oli haastatella yläasteiden kouluterveydenhoitajien kokemuksia nuorten alkoholinkäytön ennaltaehkäisyyn ja vähentämiseen käytetyistä mittareista ja ohjauskeinoista. Opinnäytetyössä hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja sen avulla haluttiin selvittää, millaisia mittareita ja ohjauskeinoja kouluterveydenhoitajat käyttivät nuorten alkoholinkäytön ehkäisemisessä ja vähentämisessä, millaisena kouluterveydenhoitajat kokivat nuorten alkoholinkäytön selvittämisen ja puheeksioton, miten toimivina koulu-terveydenhoitajat kokivat erilaiset mittarit ja ohjauskeinot sekä miten nuorten alkoholinkäyttöön puuttumista ja ennaltaehkäisemistä voisi kehittää.
Opinnäytetyön tulosten mukaan kouluterveydenhoitajat käyttivät Nuorten päihdemittaria eli ADSUMEa työkaluna työssään ja parhaimmaksi ohjauskeinoksi nousi motivoiva haastattelu. Alkoholinkäytön selvittäminen ja puheeksi ottaminen koettiin helpoksi kouluterveydenhoitajatyössä. Mittarit ja ohjauskeinot koettiin hyviksi ja työtä ohjaaviksi, mutta toisaalta ADSUMEn interventiolomakkeen sijaan kouluterveydenhoitajat käyttivät enemmän maalaisjär-keä siinä, miten eri tilanteissa tulee toimia. Kouluterveydenhoitajien ennaltaehkäisevän päihdetyön kehitysehdotuksiksi nousivat tiedon jakaminen, ryhmien perustaminen, teemapäivät ja kampanjat sekä puheeksiottaminen.
Tulevaisuudessa huomiota tulisi kiinnittää ADSUMEn systemaattisempaan käyttöön sekä yhteneväisiin käytäntöihin nuorten alkoholinkäyttöä selvitettäessä ja ennaltaehkäistäessä. Nuorten alkoholinkäytön ennaltaehkäisemisessä tulisi kiinnittää huomiota siihen, että ohjauksessa saadaan tietoon alkoholinkäyttöön vaikuttavat tekijät sekä nuoren omat voimavarat.
Tässä opinnäytetyössä haastateltiin Etelä-Pohjanmaan alueen yläasteilla kouluterveydenhoitajina työskentelevien kokemuksia nuorten alkoholinkäytön ehkäisemisessä ja vähentämisessä käytetyistä mittareista sekä ohjauskeinoista. Opinnäytetyö toteutettiin osana Balt-CityPrevention -hanketta. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää kouluterveydenhoitajien ennaltaehkäisevän päihdetyön keinoja yläasteikäisten nuorten parissa. Lisäksi opinnäytetyön tekijöiden tavoitteena on tukea omaa ammatillista kasvua terveydenhoitajatyöhön. Opinnäytetyön tarkoituksena oli haastatella yläasteiden kouluterveydenhoitajien kokemuksia nuorten alkoholinkäytön ennaltaehkäisyyn ja vähentämiseen käytetyistä mittareista ja ohjauskeinoista. Opinnäytetyössä hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja sen avulla haluttiin selvittää, millaisia mittareita ja ohjauskeinoja kouluterveydenhoitajat käyttivät nuorten alkoholinkäytön ehkäisemisessä ja vähentämisessä, millaisena kouluterveydenhoitajat kokivat nuorten alkoholinkäytön selvittämisen ja puheeksioton, miten toimivina koulu-terveydenhoitajat kokivat erilaiset mittarit ja ohjauskeinot sekä miten nuorten alkoholinkäyttöön puuttumista ja ennaltaehkäisemistä voisi kehittää.
Opinnäytetyön tulosten mukaan kouluterveydenhoitajat käyttivät Nuorten päihdemittaria eli ADSUMEa työkaluna työssään ja parhaimmaksi ohjauskeinoksi nousi motivoiva haastattelu. Alkoholinkäytön selvittäminen ja puheeksi ottaminen koettiin helpoksi kouluterveydenhoitajatyössä. Mittarit ja ohjauskeinot koettiin hyviksi ja työtä ohjaaviksi, mutta toisaalta ADSUMEn interventiolomakkeen sijaan kouluterveydenhoitajat käyttivät enemmän maalaisjär-keä siinä, miten eri tilanteissa tulee toimia. Kouluterveydenhoitajien ennaltaehkäisevän päihdetyön kehitysehdotuksiksi nousivat tiedon jakaminen, ryhmien perustaminen, teemapäivät ja kampanjat sekä puheeksiottaminen.
Tulevaisuudessa huomiota tulisi kiinnittää ADSUMEn systemaattisempaan käyttöön sekä yhteneväisiin käytäntöihin nuorten alkoholinkäyttöä selvitettäessä ja ennaltaehkäistäessä. Nuorten alkoholinkäytön ennaltaehkäisemisessä tulisi kiinnittää huomiota siihen, että ohjauksessa saadaan tietoon alkoholinkäyttöön vaikuttavat tekijät sekä nuoren omat voimavarat.