Kiinalainen liiketapakulttuuri
Ranta, Anna (2018)
Ranta, Anna
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122222826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122222826
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kuvata kiinalaisen liiketapakulttuurin pääpiirteitä. Opinnäytetyöhöni kuuluu teoriaosa ja tutkimusosa. Teoriaosassa kerrotaan Kiinasta yleisesti. Työssä tarkastellaan Kiinaa maantieteellisesti ja pohditaan Kiinan tulevaisuuden haasteita. Lisäksi kerrotaan tarkemmin Kiinan uskonnoista ja siitä, miten uskonnot näkyvät kiinalaisessa kulttuurissa. Teoriaosuudessa tarkas-tellaan Kiinan taloudellisesta tilaa sekä Kiinan ja Suomen välisiä kauppasuhteita.
Opinnäytetyössäni syvennytään Kiinan yritystapakulttuurin pääpiirteisiin, kiinan kieleen ja kiinalaisiin arvoihin. Työssä tuodaan esille eri liiketapakulttuurin osa-alueita sekä kulttuurin pääpiirteitä ja käytännön asioita liike-elämästä.
Työn tutkimusosio on toteutettu haastattelemalla kuutta eri alojen asiantuntijaa. Haastateltavat valittiin siten, että heillä on omakohtaista kokemusta kiinalaisesta liike-elämästä.
Liiketapakulttuuri eroaa suomalaisesta liiketapakulttuurista ja kulttuurilliset pääpiirteet tulee olla tiedossa ennen kuin suomalainen yritys aloittaa yhteistyötä kiinalaisen yrityksen kanssa. Näin vältytään kommunikaatio-ongelmilta sekä kasvojen menetykseltä. Tutkimuksessa nousi kuitenkin esille, että ei ole vain yhtä oikeaa tapaa toimia Kiinan markkinoilla.
Tutkimusongelmat työssä olivat: Millainen on kiinalainen liiketapakulttuuri? Mihin tulisi varautua ennakolta? Mitä erityispiirteitä kiinalaisessa yritystapakulttuurissa on?
Opinnäytetyössäni syvennytään Kiinan yritystapakulttuurin pääpiirteisiin, kiinan kieleen ja kiinalaisiin arvoihin. Työssä tuodaan esille eri liiketapakulttuurin osa-alueita sekä kulttuurin pääpiirteitä ja käytännön asioita liike-elämästä.
Työn tutkimusosio on toteutettu haastattelemalla kuutta eri alojen asiantuntijaa. Haastateltavat valittiin siten, että heillä on omakohtaista kokemusta kiinalaisesta liike-elämästä.
Liiketapakulttuuri eroaa suomalaisesta liiketapakulttuurista ja kulttuurilliset pääpiirteet tulee olla tiedossa ennen kuin suomalainen yritys aloittaa yhteistyötä kiinalaisen yrityksen kanssa. Näin vältytään kommunikaatio-ongelmilta sekä kasvojen menetykseltä. Tutkimuksessa nousi kuitenkin esille, että ei ole vain yhtä oikeaa tapaa toimia Kiinan markkinoilla.
Tutkimusongelmat työssä olivat: Millainen on kiinalainen liiketapakulttuuri? Mihin tulisi varautua ennakolta? Mitä erityispiirteitä kiinalaisessa yritystapakulttuurissa on?