Handbok för att leda träningsprogrammet Otago : Ett samarbete med Folkhälsans projekt Träna
Byggmästar, Rickard (2018)
Byggmästar, Rickard
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022625
Tiivistelmä
Handledd träning är en viktig del av äldreomsorgen om målet är att upprätthålla den äldres funktionsförmåga. Även personer i 90 årsåldern kan förbättra sin balans och muskelstyrka genom regelbunden motion. Detta examensarbete är ett produktutvecklingsarbete för Folkhälsan Välfärd Ab. Arbete görs i samarbete med projekt Träna. Syftet med arbetet är att skapa en handbok som ska användas av Folkhälsans vårdpersonal vid deras handledning av träningsprogrammet Otago. Handboken ska bidra till utveckling av träningsmöjligheter för de äldre som bor på Folkhälsan i Helsingfors. Frågeställningar som arbetet grundas på är ”Vilka kompetenser behöver vårdpersonal som ledare för motionsgrupper enligt Otago träningsprogrammet?” och ”Vad ska en handbok för ledare av Otago träning innehålla?” Som stöd för den valda metoden används Carlström & Carlström Hagmans (2006) fem fas modell för utvecklingsarbeten där jag beskriver hur jag gått tillväga vid varje fas. Handboken skapas utifrån information som samlats från vetenskapliga artiklar samt observation av vårdpersonalens handledning av Otago programmet samt intervjuer. Prioritering av handbokens innehåll har gjorts med hjälp av en tabell som rangordnat kompetenser viktiga för träningshandledare för äldre (Lan et al. 2016). Handboken ska komplettera de kompetenser som vårdaren saknar men behöver i uppgiften som träningshandledare. Till de viktigaste kompetenserna hör undervisningsattityd, kunskap om träningens inverkan på den äldres funktionsförmåga, förmåga att instruera hur övningen ska utföras samt att vårdaren kan beakta säkerheten vid träningstillfället. Handboken innehåller säkerhetsanvisningar, bilder på styrke och balansövningar, instruktioner för hur vårdaren ska instruera övningarna, exempel på vanliga fel som ska undvikas och motivering till varför övningarna görs. Handboken ger också instruktioner för hur vårdaren ska anpassa intensitet och välja vilken svårighetsgrad den äldre ska träna enligt. Handboken kan användas elektroniskt i PDF-format på en pekplatta eller mobiltelefon eller utskriven i pappersformat. Viktiga slutsatser som görs i arbetet är att vårdpersonalen behöver ha en bra attityd för att fungera som träningshandledare och de ska få extra tid för denna uppgift. Vårdaren ska känna till den äldres begränsningar, klara av att korrigera felaktig teknik och följa det planerade träningsupplägget. Instructed exercise is an important part of elderly care when the goal is to prolong the elderly’s physical ability. Even persons 90 years and older can improve their balance and muscle strength through continuous exercise. This thesis is a product developing project that was written for Folkhälsan Välfärd Ab. The thesis is done in collaboration with project Träna. The purpose with the thesis is to develop a manual to be used by Folkhälsan nurses and other health professionals in their instruction of the Otago exercise program. The manual will contribute to develop exercise possibilities for the elderly who live at Folkhälsan in Helsinki. The research questions which the thesis is based on are “Which competences do nurses need as exercise instructors for groups that use the Otago exercise program?” and “What should a manual for Otago exercise instructors contain?” To support the chosen research method, I have used Carlström & Carlström Hagman (2006) five step model for product developing projects where I describe how I have worked through every step. The manual is developed from information collected from scientific researches, observations of the nurse’s instruction of the Otago program and from interviews. Prioritization of the content has been done by the help of a chart that has ranked competences for exercise instructors for elderly (Lan et al. 2016). The purpose of the manual is to complement the competences that the nurses are missing but is needed as an exercise instructor. The most important competences include teaching attitude, exercise knowledge, exercise guidance and exercise safety. The manual contains safety information, pictures of strength and balance exercises, instructions for how the health professionals should guide the exercises, examples of common technical errors that should be avoided and descriptions of why the exercises are performed. The manual also includes information on how the nurse can customize intensity and choose which exercises the elderly should perform. The manual can be used electronically in PDF format on a tablet or mobile phone or printed on paper. Important conclusions in the thesis are that the nurses need a good attitude as instructors and they also need extra time for this task. The nurse should be aware of the elderly’s limitations, be able to correct bad technique and follow the planned exercise schedule.