TUOTTAVUUTTA B2B -TOIMITTAJAKUMPPANUUDEN KEHITTÄMISELLÄ
Suominen, Pasi (2018)
Suominen, Pasi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022608
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee yritysten välisiä liiketoimintasuhteita ostajan ja myyjän välillä. Työssä on etsitty tekijöitä, jotka vaikuttavat siihen, miten hankintoja tekevä organisaatio voi kutsua liiketoimintasuhteita aidosti kehittyviksi toimittajakumppanuuksiksi. Työn tarkoitus on lopulta auttaa työn toimeksiantajaa olemaan halu-tuin kumppani omassa markkinassaan ITC- sektorin palveluntarjoajana.
Työn teoreettinen viitekehys rakentuu hankintatoiminnasta sekä yritysten liiketoiminnan digitalisoitumisen tuomista muutoksista ja vaatimuksista hankintatoiminnalle. Tässä osassa käsitellään myös kumppanuuden edellytyksiä. Tutkimusosa on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jossa on haastateltu asiantuntijoita käytän-nön kokemuspohjaisen tiedon hakemiseksi. Työstä on rajattu mm. julkisia hankintoja rajaavia tekijöitä kuten hankintalain vaikutukset.
Työn lopputuloksena syntyi toimenpidesuositus, jossa työn keskeisiä löydöksiä hyödyntäen on esitetty ehdotus siitä, miten kohdeyrityksen tulee kehittää toimintaansa. Tarkoitus on, että organisaatio saa valmiuksia kehittää asiakasyhteistyön mallia niin, että systemaattisella asiakkuuksien hoidolla voidaan rakentaa yhä paremmin asiakasorganisaatioille tuottavuutta tuovaa toimittajakumppanuutta.
Työn teoreettinen viitekehys rakentuu hankintatoiminnasta sekä yritysten liiketoiminnan digitalisoitumisen tuomista muutoksista ja vaatimuksista hankintatoiminnalle. Tässä osassa käsitellään myös kumppanuuden edellytyksiä. Tutkimusosa on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jossa on haastateltu asiantuntijoita käytän-nön kokemuspohjaisen tiedon hakemiseksi. Työstä on rajattu mm. julkisia hankintoja rajaavia tekijöitä kuten hankintalain vaikutukset.
Työn lopputuloksena syntyi toimenpidesuositus, jossa työn keskeisiä löydöksiä hyödyntäen on esitetty ehdotus siitä, miten kohdeyrityksen tulee kehittää toimintaansa. Tarkoitus on, että organisaatio saa valmiuksia kehittää asiakasyhteistyön mallia niin, että systemaattisella asiakkuuksien hoidolla voidaan rakentaa yhä paremmin asiakasorganisaatioille tuottavuutta tuovaa toimittajakumppanuutta.