Yrityksen toimistopalveluiden uudelleenorganisointi
Alila, Mari (2018)
Alila, Mari
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822142
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on luoda ehdotus yrityksen toimistopal-veluiden uudelleenorganisoinnille. Teoksessa tutkitaan yrityksen vastaanottopalveluiden ja palvelukeskuksen toimintaa. Palveluista vastaa palvelu- ja kiinteistökoordinaattorit, jotka osallistuvat myös päivittäiseen toimintaan.
Opinnäytetyö käsittelee teoriassaan ulkoistamisen prosesseja ja haasteita. Niiden kautta tutkitaan henkilöstön motivaatiota ja sitouttamisesta sekä kartoitetaan uutta toimintamallia toimistopalveluille. Lisäksi pohditaan palveluiden laatua ja sen hallittavuutta sekä palveluiden joustavuutta ulkoisissa palveluissa. Palveluntuottajan palkkalistoilla oleva henkilöstö toimii palveluntuottajayrityksen säännöillä ja heitä säätelee ulkoistamispalveluista olevat sopimukset. Sopimuksen sisällön muokkaaminen ja esimerkiksi tehtäväkuvien vaihto vaatii sopi-musneuvottelut. Henkilöiden työajan määrittää myös sopimuksen reunaehdot, joten akuuteissa palvelupyynnöissä muutokset työaikoihin täytyy tehdä sopimuksesta vastaavien henkilöiden kanssa.
Palvelun laatutaso on erinomainen yrityksen toimistopalveluilla, mutta henkilöstömuutokset viimeisten vuosien aikana tuottavat haasteita. Lisäksi yrityksellä ei ole sananvaltaa palveluntuottajan henkilöstöön.
Opinnäytetyö käsittelee teoriassaan ulkoistamisen prosesseja ja haasteita. Niiden kautta tutkitaan henkilöstön motivaatiota ja sitouttamisesta sekä kartoitetaan uutta toimintamallia toimistopalveluille. Lisäksi pohditaan palveluiden laatua ja sen hallittavuutta sekä palveluiden joustavuutta ulkoisissa palveluissa. Palveluntuottajan palkkalistoilla oleva henkilöstö toimii palveluntuottajayrityksen säännöillä ja heitä säätelee ulkoistamispalveluista olevat sopimukset. Sopimuksen sisällön muokkaaminen ja esimerkiksi tehtäväkuvien vaihto vaatii sopi-musneuvottelut. Henkilöiden työajan määrittää myös sopimuksen reunaehdot, joten akuuteissa palvelupyynnöissä muutokset työaikoihin täytyy tehdä sopimuksesta vastaavien henkilöiden kanssa.
Palvelun laatutaso on erinomainen yrityksen toimistopalveluilla, mutta henkilöstömuutokset viimeisten vuosien aikana tuottavat haasteita. Lisäksi yrityksellä ei ole sananvaltaa palveluntuottajan henkilöstöön.