Potentiaalisten venäläisten asiakkaiden tavoittaminen eri markkinointikanavissa : case: IsoKristiina
Valtonen, Emma; Rauhala, Helena (2018)
Valtonen, Emma
Rauhala, Helena
Saimaan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121721937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121721937
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, mitkä markkinointikanavat tavoittavat parhaiten kauppakeskus IsoKristiinan potentiaaliset venäläiset asiakkaat. Lisäksi haluttiin selvittää, mistä ja milloin venäläiset asiakkaat saavat sekä etsivät tietoa suomalaisista ostospaikoista.
Teoriaosuus koostuu venäläisen matkailijan rahankäyttöön sekä ostosmatkailuun Suomessa vaikuttavista tekijöistä sekä markkinoinnin teoriasta, jossa keskityttiin erityisesti markkinoinnin kanaviin. Lähdemateriaalina käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, Internet-lähteitä sekä julkaisuja. Teoriaosuutta täydennettiin asiantuntijahaastatteluissa saadulla tiedolla. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen sekä kolmen asiantuntijahaastattelun muodossa. Kysely toteutettiin Webropol-kyselytyökalulla ja siihen saatiin 144 vastausta, joita käsiteltiin SPSS-ohjelmistolla, joka on tilastotieteelliseen analyysiin suunniteltu työkalu. Keskustelunomaiset teemahaastattelut toteutettiin henkilökohtaisesti.
Tutkimuksesta saadun aineiston perusteella pääteltiin, että markkinointikanavista parhaiten venäläiset tavoittavat digitaaliset markkinointikanavat. Sosiaalisen median kanavista parhaimmiksi muodostuivat VKontakte, Facebook ja Instagram. Lisäksi selvisi, että venäläiset käyttävät sekä Googlea että Yandexia tiedonhakuun suomalaisista ostospaikoista. Suurin osa venäläisistä päättää ostoskohteensa vain muutamia päiviä ennen matkaa.
Teoriaosuus koostuu venäläisen matkailijan rahankäyttöön sekä ostosmatkailuun Suomessa vaikuttavista tekijöistä sekä markkinoinnin teoriasta, jossa keskityttiin erityisesti markkinoinnin kanaviin. Lähdemateriaalina käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, Internet-lähteitä sekä julkaisuja. Teoriaosuutta täydennettiin asiantuntijahaastatteluissa saadulla tiedolla. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen sekä kolmen asiantuntijahaastattelun muodossa. Kysely toteutettiin Webropol-kyselytyökalulla ja siihen saatiin 144 vastausta, joita käsiteltiin SPSS-ohjelmistolla, joka on tilastotieteelliseen analyysiin suunniteltu työkalu. Keskustelunomaiset teemahaastattelut toteutettiin henkilökohtaisesti.
Tutkimuksesta saadun aineiston perusteella pääteltiin, että markkinointikanavista parhaiten venäläiset tavoittavat digitaaliset markkinointikanavat. Sosiaalisen median kanavista parhaimmiksi muodostuivat VKontakte, Facebook ja Instagram. Lisäksi selvisi, että venäläiset käyttävät sekä Googlea että Yandexia tiedonhakuun suomalaisista ostospaikoista. Suurin osa venäläisistä päättää ostoskohteensa vain muutamia päiviä ennen matkaa.