Yrityksen markkinointi sosiaalisessa mediassa : Facebook-markkinointi
Klang, Laura (2018)
Klang, Laura
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421619
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kuvata, miten Turku Energia on toteuttanut Facebookissa tehdyn mainoskampanjan ja perehtyä yrityksen markkinointiin sosiaalisessa mediassa.
Nykypäivän sosiaalisen median käyttö on siirtänyt asiakkaat ja yritykset sosiaaliseen mediaan. Sosiaalinen media on tärkeä väylä yritykselle markkinoida omia tuotteitaan ja palveluitaan sekä luoda brändiä. Sosiaalisen median kanavat voivat parantaa yrityksen brändiä ja menestystä, jos yrityksellä on oikeat työvälineet ja -tavat markkinoida sosiaalisessa mediassa.
Teoriaosuudessa keskitytään erilaisiin tapoihin markkinoida yrityksen tuotteita ja palveluita sosiaalisessa mediassa, etenkin Facebookissa. Opinnäytetyöstä saa suoria ohjeita siihen, mitä suunnittelussa on hyvä ottaa huomioon, ennen markkinoinnin aloittamista sosiaalisessa mediassa ja miten asiakkaita pystytään mahdollisimman hyvin palvelemaan internetissä.
Tutkimusosuudessa toteutettiin verkkokysely, joka oli kohdennettu opiskelijoille. Tutkimuksessa selvitettiin Turku Energian toteuttaman Facebook-kampanjan näkyvyyttä, vastaajien mielipiteitä kampanjasta ja vastaajien tietämystä omista energia-asioista. Tutkimuksen on tarkoitus olla hyötynä toimeksiantajayritykselle tulevissa sosiaalisen median kampanjoissa ja markkinoinnissa opiskelijoille.
Tutkimus onnistui, ja kyselyn vastauksien perusteella ideoitiin, kuinka Turku Energia pystyisi markkinoimaan tehokkaammin tuotteitaan ja palveluitaan opiskelijoille. Vastaajien mielikuva Turku Energiasta oli pääsääntöisesti positiivinen ja tutkimuksesta sai ohjeita, kuinka markkinointi opiskelijoille onnistuisi tehokkaammin.
Nykypäivän sosiaalisen median käyttö on siirtänyt asiakkaat ja yritykset sosiaaliseen mediaan. Sosiaalinen media on tärkeä väylä yritykselle markkinoida omia tuotteitaan ja palveluitaan sekä luoda brändiä. Sosiaalisen median kanavat voivat parantaa yrityksen brändiä ja menestystä, jos yrityksellä on oikeat työvälineet ja -tavat markkinoida sosiaalisessa mediassa.
Teoriaosuudessa keskitytään erilaisiin tapoihin markkinoida yrityksen tuotteita ja palveluita sosiaalisessa mediassa, etenkin Facebookissa. Opinnäytetyöstä saa suoria ohjeita siihen, mitä suunnittelussa on hyvä ottaa huomioon, ennen markkinoinnin aloittamista sosiaalisessa mediassa ja miten asiakkaita pystytään mahdollisimman hyvin palvelemaan internetissä.
Tutkimusosuudessa toteutettiin verkkokysely, joka oli kohdennettu opiskelijoille. Tutkimuksessa selvitettiin Turku Energian toteuttaman Facebook-kampanjan näkyvyyttä, vastaajien mielipiteitä kampanjasta ja vastaajien tietämystä omista energia-asioista. Tutkimuksen on tarkoitus olla hyötynä toimeksiantajayritykselle tulevissa sosiaalisen median kampanjoissa ja markkinoinnissa opiskelijoille.
Tutkimus onnistui, ja kyselyn vastauksien perusteella ideoitiin, kuinka Turku Energia pystyisi markkinoimaan tehokkaammin tuotteitaan ja palveluitaan opiskelijoille. Vastaajien mielikuva Turku Energiasta oli pääsääntöisesti positiivinen ja tutkimuksesta sai ohjeita, kuinka markkinointi opiskelijoille onnistuisi tehokkaammin.