Lukupiiri-menetelmä varhaiskasvatuksen pedagogisessa johtajuudessa
Samppala, Marjo (2018)
Samppala, Marjo
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221094
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa lukupiiri-menetelmää ja tutkia, miten se toimii työvälineenä pedagogisen johtajuuden toteuttamiseksi. Pedagogisella johtajuudella tarkoitetaan henkilöstön oppimisen johtamista ja koko organisaation toimintakulttuurin johtamista, jossa sovelletaan arvopohjana pedagogista näkökulmaa (Fonsen & Parrila 2016, 24). Tarkoituksenani oli luoda hyvät olosuhteet kasvattajien ammatillisen osaamisen kasvulle ja pedagogisen toiminnan kehittämiselle lukupiiri-menetelmän toteuttamisella. Tavoitteenani oli tämän tutkimuksen myötä edistää pedagogista johtajuutta työssäni varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyöni toteutin omassa työssäni varhaiskasvatuksessa päiväkodin johtajana. Osana opinnäytetyötäni pidin henkilöstölleni syksyllä 2018 lukupiiriä, jonka tarkoituksena oli tarjota varhaiskasvatuksen kasvattajille aika ja paikka keskustella ennalta jaetun materiaalin pohjalta ajankohtaisista asioista varhaiskasvatuksen toteuttamiseen liittyen ja pohtia kriittisesti omia ja tiimin toimintatapoja. Ennakkomateriaalina oli osioita uusista varhaiskasvatussuunnitelman perusteista.
Tutkimusaineistoani olivat omat muistiinpanoni havainnoista lukupiirien aikana sekä ryhmäkeskustelu, jossa kasvattajat keskustelivat lukupiirien toimivuudesta käytännön järjestelyihin ja pedagogiikan edistämiseen liittyen.
Tutkimukseni oli laadullinen tutkimus, johon osallistui yhteensä seitsemän kasvattajaa alaisuudessani toimivista tiimeistä. Tutkimustulosten myötä voin todeta, että lukupiiri-menetelmän toteuttamisella voidaan edistää pedagogista johtajuutta siten, että lukupiirille luodaan selkeä rakenne eli aika, paikka ja resurssit, jolloin kasvattajien on mahdollista osallistua lukupiireihin säännöllisesti. Toiseksi lukupiiri-menetelmän toteuttamisella pedagogista johtajuutta voidaan edistää siten, että pedagogiselle keskustelulle koetaan olevan tarve ja kasvattajat sitoutuvat yhteiseen keskusteluun ja pedagogiikan kehittämiseen.
Opinnäytetyöni toteutin omassa työssäni varhaiskasvatuksessa päiväkodin johtajana. Osana opinnäytetyötäni pidin henkilöstölleni syksyllä 2018 lukupiiriä, jonka tarkoituksena oli tarjota varhaiskasvatuksen kasvattajille aika ja paikka keskustella ennalta jaetun materiaalin pohjalta ajankohtaisista asioista varhaiskasvatuksen toteuttamiseen liittyen ja pohtia kriittisesti omia ja tiimin toimintatapoja. Ennakkomateriaalina oli osioita uusista varhaiskasvatussuunnitelman perusteista.
Tutkimusaineistoani olivat omat muistiinpanoni havainnoista lukupiirien aikana sekä ryhmäkeskustelu, jossa kasvattajat keskustelivat lukupiirien toimivuudesta käytännön järjestelyihin ja pedagogiikan edistämiseen liittyen.
Tutkimukseni oli laadullinen tutkimus, johon osallistui yhteensä seitsemän kasvattajaa alaisuudessani toimivista tiimeistä. Tutkimustulosten myötä voin todeta, että lukupiiri-menetelmän toteuttamisella voidaan edistää pedagogista johtajuutta siten, että lukupiirille luodaan selkeä rakenne eli aika, paikka ja resurssit, jolloin kasvattajien on mahdollista osallistua lukupiireihin säännöllisesti. Toiseksi lukupiiri-menetelmän toteuttamisella pedagogista johtajuutta voidaan edistää siten, että pedagogiselle keskustelulle koetaan olevan tarve ja kasvattajat sitoutuvat yhteiseen keskusteluun ja pedagogiikan kehittämiseen.