Using FMOD Studio with Unity
Abbott, David (2018)
Abbott, David
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120955
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120955
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee FMOD:n käyttöä yhdessä Unity pelimoottorin kanssa. Opinnäytetyössä annetaan ohjeet videopelien perusäänijärjestelmien sekä joidenkin enemmän kehittyneiden järjestelmien luomiseen kuten äänijärjestelmä askeläänille. Tälle opinnäytetyölle ei ole ulkopuolista tilaajaa. Opinnäytetyön lähteet koostuvat FMOD käyttöoppaasta sekä muista aiheeseen liittyvistä verkkosivuista. Tässä työssä on käsitelty FMOD Studion ja FMOD Studio API:n tärkeimpiä ominaisuuksia käyttämällä lähdemateriaalia ja kokemustani useista projekteista, joissa olen käyttänyt FMOD Studio ohjelmistoa.
Opinnäytetyön teoreettinen osa sisältää lyhyen katsauksen FMOD:n ominaisuuksista, lisenssoinnista ja miten se tukee eri alustoja, tiedostomuotoja ja pelimoottoreja. Empiirisessä osassa on esimerkkejä useimmista FMOD Studio ominaisuuksista ja siitä, miten niitä voidaan käyttää yhdessä Unity-pelimoottorin kanssa.
Ensimmäisessä kappaleessa esitetään opinnäytetyön tavoitteet ja viimeisessä kappaleessa esitetään opinnäytetyön johtopäätökset, jossa myös mainitaan eräitä aiheita, jotka jätettiin pois opinnäytetyön aihealueen rajoittamisen vuoksi.
Opinnäytetyön teoreettinen osa sisältää lyhyen katsauksen FMOD:n ominaisuuksista, lisenssoinnista ja miten se tukee eri alustoja, tiedostomuotoja ja pelimoottoreja. Empiirisessä osassa on esimerkkejä useimmista FMOD Studio ominaisuuksista ja siitä, miten niitä voidaan käyttää yhdessä Unity-pelimoottorin kanssa.
Ensimmäisessä kappaleessa esitetään opinnäytetyön tavoitteet ja viimeisessä kappaleessa esitetään opinnäytetyön johtopäätökset, jossa myös mainitaan eräitä aiheita, jotka jätettiin pois opinnäytetyön aihealueen rajoittamisen vuoksi.