Esiopetuksen kuraattorityön kehittäminen Päijät-Hämeen alueen kunnissa : Esiopetuksen kuraattorityön vuosisuunnitelma kuraattorin ja esiopetuksen henkilöstön työtä ohjaamassa
Sissonen, Laura; Remes, Janica; Pulkkinen, Elina (2018)
Sissonen, Laura
Remes, Janica
Pulkkinen, Elina
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120920622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120920622
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämishankkeen lähtökohtana on Päijät-Hämeen kuntien tarve kehittää esiopetuksen kuraattorityötä. Hankkeen kohdeorganisaationa ovat mukana olevat kunnat, Iitti, Hollola, Heinola, Orimattila, Asikkala, Padasjoki, Hartola, Sysmä ja Kärkölä ja yhteistyökumppanina Sosiaalialan osaamiskeskus Verso.
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena on kehittää esiopetuksen kuraattorityötä Päijät-Hämeessä ja tavoitteena on luoda esiopetuksen kuraattorityön vuosisuunnitelma alueen kuntien työvälineeksi esiopetuksen kuraattorityön kehittämiseen.
Teoreettinen viitekehys rakentuu esiopetuksen, kuraattorityön ja oppilashuoltotyön keskeisistä sisällöistä ja niiden kuvaamisesta. Myös moniammatillisen ja monialaisen yhteistyön merkitys esiopetuksen kuraattorityön kehittämisessä korostui hankkeessa.
Tämä kehittämishanke on edennyt toimintatutkimuksen syklejä mukaillen. Aineisto on kerätty kahdessa kehittämispäivässä toiminnallisin menetelmin ja lisäksi aineistoa on saatu kahdesta kotitehtävästä, jotka osallistujat ovat tehneet hankkeen aikana. Kehittämismenetelminä on käytetty yhteiskehittämistä ja Learning cafe -menetelmää.
Aineiston analyysimenetelmänä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tulosten perusteella tehtyjen johtopäätösten pohjalta on tehty esiopetuksen kuraattorityön vuosisuunnitelma. Vuosisuunnitelmassa esiopetuksen kuraattorityön keskeisinä teemoina ovat kuraattorin työn tutuksi tuleminen, kuraattorin työ nivelvaiheissa, monialainen yhteistyö, yhteisöllinen työ ja tarpeen mukainen työskentely ryhmä- ja yksilötasolla ja perheen ja esiopetuksen henkilöstön kanssa.
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena on kehittää esiopetuksen kuraattorityötä Päijät-Hämeessä ja tavoitteena on luoda esiopetuksen kuraattorityön vuosisuunnitelma alueen kuntien työvälineeksi esiopetuksen kuraattorityön kehittämiseen.
Teoreettinen viitekehys rakentuu esiopetuksen, kuraattorityön ja oppilashuoltotyön keskeisistä sisällöistä ja niiden kuvaamisesta. Myös moniammatillisen ja monialaisen yhteistyön merkitys esiopetuksen kuraattorityön kehittämisessä korostui hankkeessa.
Tämä kehittämishanke on edennyt toimintatutkimuksen syklejä mukaillen. Aineisto on kerätty kahdessa kehittämispäivässä toiminnallisin menetelmin ja lisäksi aineistoa on saatu kahdesta kotitehtävästä, jotka osallistujat ovat tehneet hankkeen aikana. Kehittämismenetelminä on käytetty yhteiskehittämistä ja Learning cafe -menetelmää.
Aineiston analyysimenetelmänä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tulosten perusteella tehtyjen johtopäätösten pohjalta on tehty esiopetuksen kuraattorityön vuosisuunnitelma. Vuosisuunnitelmassa esiopetuksen kuraattorityön keskeisinä teemoina ovat kuraattorin työn tutuksi tuleminen, kuraattorin työ nivelvaiheissa, monialainen yhteistyö, yhteisöllinen työ ja tarpeen mukainen työskentely ryhmä- ja yksilötasolla ja perheen ja esiopetuksen henkilöstön kanssa.