Hiljainen tieto yrityksen fuusiossa
Norri, Kristiina (2018)
Norri, Kristiina
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120820547
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120820547
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä hiljaiselle tiedolle tapahtuu, kun yritys fuusioidaan. Samalla tarkasteltiin tunteiden merkitystä hiljaisen tiedon jakamisessa fuusion eri vaiheissa.
Tämän opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja menetelmäksi valittiin teemahaastattelu. Näin haastateltavat pysyivät tutkimusongelmaan liittyvässä aiheessa, mutta voivat samalla vapaasti tuoda esille omia näkemyksiään. Haastatteluihin osallistui yhteensä kuusi henkilöä fuusion kummastakin osapuolesta.
Tuloksissa ilmeni, että tieto siirtyy ihmisten mukana ja jos tietoa arvostetaan, sitä voidaan myös hyödyntää liiketoiminnan näkökulmasta.
Tutkimuksen kohteena olleessa fuusiossa hiljainen tieto on siirtynyt ja kehittynyt edelleen SECI-mallin vaiheiden mukaan. Tästä voidaan tehdä johtopäätös, että dialogia on käyty ja oppimista on tapahtunut. Tätä tukee myös havainto, että fuusion jälkeen yhteinen toimintakulttuuri on alkanut muotoutua ja tunteet ovat positiivisimpia kuin alussa.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää jatkossa fuusioiden toteutuksessa ja ennen kaikkea hiljaisen tiedon johtamisessa. Tulokset auttavat myös tunnistamaan tunteiden merkityksen hiljaisen tiedon jakamiseen.
Tämän opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja menetelmäksi valittiin teemahaastattelu. Näin haastateltavat pysyivät tutkimusongelmaan liittyvässä aiheessa, mutta voivat samalla vapaasti tuoda esille omia näkemyksiään. Haastatteluihin osallistui yhteensä kuusi henkilöä fuusion kummastakin osapuolesta.
Tuloksissa ilmeni, että tieto siirtyy ihmisten mukana ja jos tietoa arvostetaan, sitä voidaan myös hyödyntää liiketoiminnan näkökulmasta.
Tutkimuksen kohteena olleessa fuusiossa hiljainen tieto on siirtynyt ja kehittynyt edelleen SECI-mallin vaiheiden mukaan. Tästä voidaan tehdä johtopäätös, että dialogia on käyty ja oppimista on tapahtunut. Tätä tukee myös havainto, että fuusion jälkeen yhteinen toimintakulttuuri on alkanut muotoutua ja tunteet ovat positiivisimpia kuin alussa.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää jatkossa fuusioiden toteutuksessa ja ennen kaikkea hiljaisen tiedon johtamisessa. Tulokset auttavat myös tunnistamaan tunteiden merkityksen hiljaisen tiedon jakamiseen.