Lukemisen rooli varhaiskasvatuksessa
Kohtala, Jasmin; Leino, Annika (2018)
Kohtala, Jasmin
Leino, Annika
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120420107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120420107
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää lukemisen merkitystä varhaiskasvatuksessa. Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, joka on toteutettu haastattelemalla kahdeksaa lastentarhanopettajaa kahdessa eri päiväkodissa Seinäjoella. Aineisto on analysoitu ryhmittelemällä ja teemoittelemalla.
Teoriaosuus käsittelee lukemiseen aktivoivia menetelmiä, joita hyödynnetään päiväkodin arjessa. Arki perustuu varhaiskasvatussuunnitelman noudattamiseen. Lisäksi perehdytään lapsen yksilölliseen kehittymiseen. Teoriassa tarkastellaan lukemisen vaikutuksia lapsen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.
Tuloksissa selviää, että lastentarhanopettajat käyttävät suunniteltuja ja suunnittelemattomia lukutuokioita erilaisissa päiväkodin arjen tilanteissa. He hyödyntävät monenlaisia menetelmiä innostaakseen lapsia lukemisen pariin. Lastentarhanopettajat kokevat lukemisella olevan useita vaikutuksia lasten psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Lisäksi he pohtivat lukemisen tuovan erilaisia hyötyjä lapsen tulevaisuudelle. Lukutaidon arvioidaan vaikuttavan myös yhteisö- ja yhteiskuntatasoilla. Lastentarhanopettajat kokevat lukemisen olevan sivistyksen kulmakivi. Ilman lukutaitoa ei selviydy nyky-yhteiskunnassa. He suosittelevat, että lapsille luetaan päivittäin.
Teoriaosuus käsittelee lukemiseen aktivoivia menetelmiä, joita hyödynnetään päiväkodin arjessa. Arki perustuu varhaiskasvatussuunnitelman noudattamiseen. Lisäksi perehdytään lapsen yksilölliseen kehittymiseen. Teoriassa tarkastellaan lukemisen vaikutuksia lapsen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.
Tuloksissa selviää, että lastentarhanopettajat käyttävät suunniteltuja ja suunnittelemattomia lukutuokioita erilaisissa päiväkodin arjen tilanteissa. He hyödyntävät monenlaisia menetelmiä innostaakseen lapsia lukemisen pariin. Lastentarhanopettajat kokevat lukemisella olevan useita vaikutuksia lasten psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Lisäksi he pohtivat lukemisen tuovan erilaisia hyötyjä lapsen tulevaisuudelle. Lukutaidon arvioidaan vaikuttavan myös yhteisö- ja yhteiskuntatasoilla. Lastentarhanopettajat kokevat lukemisen olevan sivistyksen kulmakivi. Ilman lukutaitoa ei selviydy nyky-yhteiskunnassa. He suosittelevat, että lapsille luetaan päivittäin.