Rakennusyrityksen hakukoneoptimoidut verkkosivut
Kangasniemi, Anna (2018)
Kangasniemi, Anna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120419974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120419974
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa Rakennusliike Harju-Heikkilä Oy:lle helppokäyttöiset, responsiiviset ja hakukoneoptimoidut verkkosivut. Ensimmäisenä tavoitteena oli selvittää, millainen on hyvä verkkosivusto. Toisena tavoitteena oli perehtyä hakukonemarkkinointiin, ja kolmantena tavoitteena oli tutustua WordPress-julkaisujärjestelmään.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään verkkosivuja markkinoinnin näkökulmasta. Lähdeaineistosta etsittiin vastausta kysymykseen, millainen on hyvä verkkosivusto. Hakukonemarkkinoinnista haluttiin selvittää, miksi sitä kannattaa tehdä ja kuinka sitä käytännössä toteutetaan. WordPress-ohjelmasta haluttiin selvittää, miksi sitä kannattaisi käyttää.
Lähdeaineistoon tutustumalla selvisi, ettei yleispätevää reseptiä hyvän verkkosivun tekemiseen ole. Se millainen on hyvä sivusto, riippuu sivuston tarkoituksesta ja käyttäjistä. Pääasiassa kuitenkin kaikille hyville sivustoille on ominaista niiden laiteriippumaton toimiminen, nopeus, helppokäyttöisyys ja laadukas sisältö. Hakukoneoptimoinnin kannalta merkittävimmiksi asioiksi nousi avainsanojen valinta ja niihin liittyvä asiapitoinen tekstipainotteinen sisältö.
Opinnäytetyn empiirisessä osassa kerrotaan verkkosivujen ja hakukoneoptimoinnin toteutuksesta käytännössä. Lopuksi kerrotaan vielä tehtyjen verkkosivujen hakukonelöydettävyydestä.
Verkkosivut onnistuivat tavoitteiden mukaisesti. Lopputuloksena saatiin yrityksen liiketoimintaa tukevat, helppokäyttöiset, kaikilla laitteilla toimivat ja helposti Googlesta löytyvät verkkosivut.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään verkkosivuja markkinoinnin näkökulmasta. Lähdeaineistosta etsittiin vastausta kysymykseen, millainen on hyvä verkkosivusto. Hakukonemarkkinoinnista haluttiin selvittää, miksi sitä kannattaa tehdä ja kuinka sitä käytännössä toteutetaan. WordPress-ohjelmasta haluttiin selvittää, miksi sitä kannattaisi käyttää.
Lähdeaineistoon tutustumalla selvisi, ettei yleispätevää reseptiä hyvän verkkosivun tekemiseen ole. Se millainen on hyvä sivusto, riippuu sivuston tarkoituksesta ja käyttäjistä. Pääasiassa kuitenkin kaikille hyville sivustoille on ominaista niiden laiteriippumaton toimiminen, nopeus, helppokäyttöisyys ja laadukas sisältö. Hakukoneoptimoinnin kannalta merkittävimmiksi asioiksi nousi avainsanojen valinta ja niihin liittyvä asiapitoinen tekstipainotteinen sisältö.
Opinnäytetyn empiirisessä osassa kerrotaan verkkosivujen ja hakukoneoptimoinnin toteutuksesta käytännössä. Lopuksi kerrotaan vielä tehtyjen verkkosivujen hakukonelöydettävyydestä.
Verkkosivut onnistuivat tavoitteiden mukaisesti. Lopputuloksena saatiin yrityksen liiketoimintaa tukevat, helppokäyttöiset, kaikilla laitteilla toimivat ja helposti Googlesta löytyvät verkkosivut.