Rust ja ECS-arkkitehtuurimalli pelialan palvelinympäristössä
Luomajoki, Jere (2018)
Luomajoki, Jere
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319728
Tiivistelmä
Rust on tuore, erittäin potentiaalinen, ohjelmointikieli. Sen käyttötarkoituksia on syytä tutkia laajasti, ja tämä opinnäytetyö punnitsee sen tuomia etuja palvelinympäristöön. Lisäksi työssä tutkitaan, voisiko peliohjelmoinnissa käytettyä ECS-arkkitehtuuria hyödyntää palvelinympäristössä.
Rustin ja ECS:n toimivuutta palvelinympäristössä tarkastellaan kehittämällä järjestelmä, joka mallintaa palvelinohjelmaa, joka keskustelee peliä mallintavan asiakasohjelman kanssa. Työtä varten tehtiin laajaa taustatutkimusta käytetyistä tekniikoista ja niiden opiskeluun käytettiin runsaasti aikaa.
Lopputulokseksi todetaan, että Rustilla on suuri potentiaali toimia palvelinympäristössä, mutta tällä hetkellä saatavissa olevat resurssit eivät ole täysin kypsiä. Rustin käyttäminen tuotannossa on toistaiseksi riski, joskin lupaava sellainen. ECS puolestaan todetaan jossain määrin toimivaksi, mutta sen hyödyt muihin laajalti käytössä oleviin arkkitehtuuriratkaisuihin ovat joko olemattomia tai vähäisiä.
Rustin ja ECS:n toimivuutta palvelinympäristössä tarkastellaan kehittämällä järjestelmä, joka mallintaa palvelinohjelmaa, joka keskustelee peliä mallintavan asiakasohjelman kanssa. Työtä varten tehtiin laajaa taustatutkimusta käytetyistä tekniikoista ja niiden opiskeluun käytettiin runsaasti aikaa.
Lopputulokseksi todetaan, että Rustilla on suuri potentiaali toimia palvelinympäristössä, mutta tällä hetkellä saatavissa olevat resurssit eivät ole täysin kypsiä. Rustin käyttäminen tuotannossa on toistaiseksi riski, joskin lupaava sellainen. ECS puolestaan todetaan jossain määrin toimivaksi, mutta sen hyödyt muihin laajalti käytössä oleviin arkkitehtuuriratkaisuihin ovat joko olemattomia tai vähäisiä.