Kirjallinen ohjeistus korvaushoitoasiakasta palveleville tahoille
Elgland, Eveliina; Halonen, Sara (2018)
Elgland, Eveliina
Halonen, Sara
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019345
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kirjallinen ohjeistus korvaushoidossa olevan asiakkaan kohtaamisesta. Ohjeistus on tarkoitettu eri viranomaistahojen käyttöön. Korvaushoitoasiakas voi halutessaan ottaa ohjeistuksen mukaansa annettavaksi viranomaisille. Ohjeistuksen tarkoituksena on tukea korvaushoitoasiakkaan ja virkailijan välistä kommunikaatiota, jossa apua tarvitseva tulee kuulluksi ja kohdatuksi, kuin kuka tahansa muukin.
Korvaushoitoasiakas saattaa monista eri syistä käyttäytyä tai toimia normeista poikkeavalla tavalla, jolloin palvelu ei välttämättä ole aina samanlaista, kuin muille asiakkaille. Tästä haluttiin lisää tietoa eli haastattelussa olivat asiakkaat itse, jotka kertoivat kokemuksiaan eri tahojen kanssa asioinnista ja siitä miten he ovat tulleet kohdatuksi.
Opinnäytetyön tehtävinä oli selvittää millaisia ennakkoasenteita korvaushoitoasiakkaisiin kohdistuu, sekä mitä ulkopuolisen ihmisen tulisi tietää korvaushoidossa olevan asioimiseen liittyvistä tuntemuksista. Tavoitteena opinnäytetyössä oli tuottaa ymmärrystä eri tahoille korvaushoitoasiakkaasta, hänen tuntemuksistaan ja haasteistaan, sekä helpottaa hänen asiointiaan. Opinnäytetyön toteutus tapahtui käyttäen laadullista menetelmää, joka sisälsi myös toiminnallisen osuuden. Toiminnallisen osuuden tuotoksena syntyi kirjallinen ohjeistus. Aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla.
Tuloksissa ilmeni korvaushoidossa olevien asiakkaiden saaneen alempiarvoista kohtelua, kuin vastaavasti ihmiset, jotka korvaushoidossa eivät ole. Korvaushoidon koettiin olevan syy sille ettei laadukasta hoitoa voida antaa. Osa myös koki, että hoitonsa vuoksi asiakaspalvelu on epäammattimaista verrattuna niihin, jotka korvaushoidossa eivät ole. Haastateltavat kokivat saavansa erityisesti terveydenhuollossa alempiarvoista kohtelua. Haastateltavista korvaushoitoasiakkaista enemmistö koki tiedon korvaushoidosta ihmisten keskuudessa olevan puutteellista ja ennakkoluulojen johtuvan tietämättömyydestä.
Opinnäytetyön kirjallista tuotosta, sekä työssä ilmenneitä asiakkaiden näkökulmia voidaan hyödyntää Tampereen A-klinikka Oy:n huumehoidon avopalveluissa. Tärkeää on, että tietoa korvaushoidosta tuodaan entistä enemmän ihmisten tietoisuuteen, sillä tiedon avulla voidaan vähentää ennakkoluuloja. Asiakkaiden näkökulmat asiaan ovat erityisessä asemassa sillä heidän tiedollaan ja kokemuksellaan voidaan hoitoa tehostaa entises-tään, sekä tuoda ihmisten tietoon yhä paremmin se, että kaikki korvaushoidossa olevat ihmiset ovat samanarvoisia.
Korvaushoitoasiakas saattaa monista eri syistä käyttäytyä tai toimia normeista poikkeavalla tavalla, jolloin palvelu ei välttämättä ole aina samanlaista, kuin muille asiakkaille. Tästä haluttiin lisää tietoa eli haastattelussa olivat asiakkaat itse, jotka kertoivat kokemuksiaan eri tahojen kanssa asioinnista ja siitä miten he ovat tulleet kohdatuksi.
Opinnäytetyön tehtävinä oli selvittää millaisia ennakkoasenteita korvaushoitoasiakkaisiin kohdistuu, sekä mitä ulkopuolisen ihmisen tulisi tietää korvaushoidossa olevan asioimiseen liittyvistä tuntemuksista. Tavoitteena opinnäytetyössä oli tuottaa ymmärrystä eri tahoille korvaushoitoasiakkaasta, hänen tuntemuksistaan ja haasteistaan, sekä helpottaa hänen asiointiaan. Opinnäytetyön toteutus tapahtui käyttäen laadullista menetelmää, joka sisälsi myös toiminnallisen osuuden. Toiminnallisen osuuden tuotoksena syntyi kirjallinen ohjeistus. Aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla.
Tuloksissa ilmeni korvaushoidossa olevien asiakkaiden saaneen alempiarvoista kohtelua, kuin vastaavasti ihmiset, jotka korvaushoidossa eivät ole. Korvaushoidon koettiin olevan syy sille ettei laadukasta hoitoa voida antaa. Osa myös koki, että hoitonsa vuoksi asiakaspalvelu on epäammattimaista verrattuna niihin, jotka korvaushoidossa eivät ole. Haastateltavat kokivat saavansa erityisesti terveydenhuollossa alempiarvoista kohtelua. Haastateltavista korvaushoitoasiakkaista enemmistö koki tiedon korvaushoidosta ihmisten keskuudessa olevan puutteellista ja ennakkoluulojen johtuvan tietämättömyydestä.
Opinnäytetyön kirjallista tuotosta, sekä työssä ilmenneitä asiakkaiden näkökulmia voidaan hyödyntää Tampereen A-klinikka Oy:n huumehoidon avopalveluissa. Tärkeää on, että tietoa korvaushoidosta tuodaan entistä enemmän ihmisten tietoisuuteen, sillä tiedon avulla voidaan vähentää ennakkoluuloja. Asiakkaiden näkökulmat asiaan ovat erityisessä asemassa sillä heidän tiedollaan ja kokemuksellaan voidaan hoitoa tehostaa entises-tään, sekä tuoda ihmisten tietoon yhä paremmin se, että kaikki korvaushoidossa olevat ihmiset ovat samanarvoisia.