Markkinatuntemus kilpailukyvyn tukena : markkina-ja kilpailijatutkimuksen hyödyntäminen markkinoinnissa- Case Security Eye Finland Oy
Koskinen, Markku (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Koskinen, Markku
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618192
Tiivistelmä
Turvallisuusala on suhteellisen nuori, kehittyvä ja teknistyvä ala. Turvallisuusalan markkinat, alaa ohjaava lainsäädäntö sekä koulutuskäytännöt ja tutkintoedellytykset ovat muuttuneet viimeisen viiden vuoden aikana merkittävästi. Nämä kaikki ovat yhtäältä muokanneet alaa ja markkinoita sekä luoneet kasvumahdollisuuksia uusille yrityksille ja toisaalta asettaneet uusia haasteita liiketoiminnan ohjaamiselle ja kilpailukyvyn ylläpitämiselle yrityksissä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja perustuu tutkittavan yrityksen kanssa tehtyyn toimeksiantoon. Opinnäytetyön tavoitteena on Security Eye Finland Oy:n kilpailukyvyn vahvistaminen markkina- ja kilpailutilanteen arvioinnin sekä markkinoinnin kohdennettujen toimenpiteiden määrittelyn kautta. Ensisijaisena tavoitteena on vahvistaa näkyvyyttä ja brändiä sekä lisätä myyntiä. Toimeksiantajana toimivan turvallisuusalan kasvuyrityksen intresseissä on erottautumistekijöiden kuten laadun, joustavuuden ja luotettavuuden vahvistaminen markkinoinnin keinoin ja osana uusasiakashankintaa. Kasvua tavoitellaan erityisesti yritysasiakassektorilta.
Opinnäytetyössä peilataan alan markkina- ja kilpailutilannetta alakohtaisten raporttien, yrittäjäkohtaisten haastattelujen ja asiantuntijahaastattelujen sekä markkinointiin liittyvän asiantuntijakirjallisuuden avulla. Haastatteluilla ja yritykseen liittyvän julkisen markkinoinnin tutkimisella on pyritty tuomaan esille ja vahvistamaan sellaisia keinoja, joilla kasvuyrityksen on mahdollista tehostaa ja kohdentaa omaa markkinointiaan kilpailukyvyn ja erottautumisen varmistamiseksi.
Opinnäytetyön pohjalta on luotu markkinoinnin tehostamisen kehitysehdotus, jonka tarkoituksena on hyödyntää markkinatutkimuksen ja kilpailijavertailun päätelmiä omien vahvuuksien näkyvään esille tuomiseen ja kilpailukyvyn vahvistamiseen markkinoilla.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja perustuu tutkittavan yrityksen kanssa tehtyyn toimeksiantoon. Opinnäytetyön tavoitteena on Security Eye Finland Oy:n kilpailukyvyn vahvistaminen markkina- ja kilpailutilanteen arvioinnin sekä markkinoinnin kohdennettujen toimenpiteiden määrittelyn kautta. Ensisijaisena tavoitteena on vahvistaa näkyvyyttä ja brändiä sekä lisätä myyntiä. Toimeksiantajana toimivan turvallisuusalan kasvuyrityksen intresseissä on erottautumistekijöiden kuten laadun, joustavuuden ja luotettavuuden vahvistaminen markkinoinnin keinoin ja osana uusasiakashankintaa. Kasvua tavoitellaan erityisesti yritysasiakassektorilta.
Opinnäytetyössä peilataan alan markkina- ja kilpailutilannetta alakohtaisten raporttien, yrittäjäkohtaisten haastattelujen ja asiantuntijahaastattelujen sekä markkinointiin liittyvän asiantuntijakirjallisuuden avulla. Haastatteluilla ja yritykseen liittyvän julkisen markkinoinnin tutkimisella on pyritty tuomaan esille ja vahvistamaan sellaisia keinoja, joilla kasvuyrityksen on mahdollista tehostaa ja kohdentaa omaa markkinointiaan kilpailukyvyn ja erottautumisen varmistamiseksi.
Opinnäytetyön pohjalta on luotu markkinoinnin tehostamisen kehitysehdotus, jonka tarkoituksena on hyödyntää markkinatutkimuksen ja kilpailijavertailun päätelmiä omien vahvuuksien näkyvään esille tuomiseen ja kilpailukyvyn vahvistamiseen markkinoilla.