Liikunta osaksi ADHD-lapsen arkea : Opas liikkumiseen lapsuusajan ADHD:n tueksi
Lintula, Emma; Nordström, Noora (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Lintula, Emma
Nordström, Noora
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112518089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112518089
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena on koota selkeä ja monipuolinen opas liikkumiseen lapsuusajan ADHD:n tueksi. Oppaan avulla haluamme jakaa mahdollisimman tehokkaasti tietoa siitä, millainen merkitys liikunnalla ja liikkumisella ADHD-lasten arjessa on. Työssämme haluamme tuoda erityisesti esille liikunnan vaikutuksia ylivilkkaiden lasten arjessa ja sitä, kuinka liikunnan avulla olisi mahdollista ratkoa myös ylivilkkaiden lasten kanssa toimiessa tulevia mahdollisia ongelmatilanteita.
Työmme on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuotoksena syntyy opas liikkumiseen lapsuusajan ADHD:n tueksi. Opinnäytetyömme tavoitteena on tuoda esiin liikunnan merkitystä ja positiivista vaikutusta ADHD-lasten arjessa.
Oppaassa tuomme esille myös konkreettisesti erilaisia tapoja, ympäristöjä ja liikuntamuotoja, jotka tukevat ADHD-lasten liikunnallista aktiivisuutta. Toiveenamme olisi, että voisimme jakaa oppaamme mahdollisimman moneen yhdistykseen, päiväkotiin, neuvolaan tai iltapäiväkerhoon Rovaniemellä.
Työmme merkitys liikunta-alalle on, että lasten ylivilkkautta ei tule nähdä hidasteena, vaan enemmänkin mahdollisuutena ja positiivisena tekijänä ADHD-lasten liikunnallisessa aktiivisuudessa. Työhömme olemme keränneet laajan teoreettisen viitekehyksen, jonka pohjalta olemme rakentaneet oppaan. Toimeksiantajana tässä työssä toimii Erityislasten omaiset ELO ry. ELO jakaa lopullisen oppaamme omilla sivuillaan sekä sähköisessä uutiskirjeessään.
Työmme on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuotoksena syntyy opas liikkumiseen lapsuusajan ADHD:n tueksi. Opinnäytetyömme tavoitteena on tuoda esiin liikunnan merkitystä ja positiivista vaikutusta ADHD-lasten arjessa.
Oppaassa tuomme esille myös konkreettisesti erilaisia tapoja, ympäristöjä ja liikuntamuotoja, jotka tukevat ADHD-lasten liikunnallista aktiivisuutta. Toiveenamme olisi, että voisimme jakaa oppaamme mahdollisimman moneen yhdistykseen, päiväkotiin, neuvolaan tai iltapäiväkerhoon Rovaniemellä.
Työmme merkitys liikunta-alalle on, että lasten ylivilkkautta ei tule nähdä hidasteena, vaan enemmänkin mahdollisuutena ja positiivisena tekijänä ADHD-lasten liikunnallisessa aktiivisuudessa. Työhömme olemme keränneet laajan teoreettisen viitekehyksen, jonka pohjalta olemme rakentaneet oppaan. Toimeksiantajana tässä työssä toimii Erityislasten omaiset ELO ry. ELO jakaa lopullisen oppaamme omilla sivuillaan sekä sähköisessä uutiskirjeessään.