Leikki vieköön! : Miten leikki toimii ja millä tavoin luoda kutsuva leikkiympäristö aikuisille?
Turunen, Tuuli (2018)
Turunen, Tuuli
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217761
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten leikki toimii ja miten luodaan ympäristö sille, että aikuiset haluavat oppia leikkimällä. Kehittämistyön pohja muodostui leikkiä määrittelevistä ja käsittelevistä teorioista sekä oppimista ja motivaatiota käsittelevästä kirjallisuudesta. Tavoitteena oli löytää keinoja ja menetelmiä, joita Turun ensi- ja turvakoti ry:n henkilökunta voi käyttää arjen asiakaskohtaamisissa. Näitä keinoja ja menetelmiä tulisi pystyä soveltamaan tämän lisäksi Turun ensi- ja turvakoti ry:n sisäisessä toiminnassa.
Opinnäytetyön tilaajana oli Turun ensi- ja turvakoti ry, joka on vuonna 1945 perustettu kansalaisjärjestö. Turun ensi- ja turvakoti ry:n päätehtävänä on perhekeskeinen lastensuojelutyö ja yhdistyksen kaksi suurinta asiantuntijuusaluetta ovat vaativa vauvatyö ja kriisi- ja väkivaltatyö. Opinnäytetyön toimintaympäristönä oli Turun ensi- ja turvakoti ry:n, e.p.a.n eli european playwork associationin ja Globaalinuoret ry:n yhteistyönä toteuttama kansainvälinen koulutusseminaari.
Turun ensi- ja turvakoti ry isännöi toukokuussa 2018 kansainvälistä koulutusseminaaria Naantalin Kunstenniemessä ja Turun keskustassa. Seminaari järjestettiin yhteistyössä e.p.a.n eli european play work associationin ja Globaalinuoret ry:n kanssa. Viikon kestävän seminaarin sisältö koostui leikkisistä menetelmistä ja lähestymistavoista nuorten osallisuutta koskeviin aiheisiin. Seminaariin osallistui 30 erilaista fasilitaattoria 22:sta maasta. Nämä osallistujat työskentelevät seikkailuleikkipuistoissa, pakolaisleireillä, turvapaikanhakijoiden kanssa, vähemmistöryhmien kanssa ja vähempiosaisten lasten ja nuorten kanssa. Seminaarissa opittuja menetelmiä lähdettiin soveltamaan Turun ensi- ja turvakoti ry:n käyttöön.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusmenetelmää. Laadullisena tutki-musmenetelmänä käytettiin seminaarista saatuja palautelomakkeiden vastauksia. Määrällisenä tutkimusmenetelmänä oli kaksi kansainvälistä haastattelua. Haastattelut on tehty vuoden 2018 keväällä ja kesällä. Aineistona hyödynnettiin lisäksi omia muistiinpanoja ja kokemuksia seminaarin ajalta.
Aineiston pohjalta selvisi, että leikki todella toimii. Se ei ole pelkästään hyödyllinen väline oppimiselle, vaan se mahdollistaa kokonaisvaltaisemman kehityksen. Se antaa mahdollisuuden ammatilliseen kasvuun ja edistää empatian kehittymistä. Fasilitaattorin näkökulmasta tärkeimpiä asioita ovat rauhallinen mutta normaalista poikkeava toimintaympäristö, yhteisten sääntöjen kehittäminen ja ymmärrys aikuisten suuremmasta kynnyksestä leikkiä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi toimintatapaehdotus Turun ensi- ja turvakoti ry:lle. Tuotoksen avulla Turun ensi- ja turvakoti ry voi sisällyttää leikkiä sekä arjen asiakaskohtaamisiin että kansalaisjärjestön henkilökunnan sisäiseen toimintaan. Tuotoksesta hyötyvät muutkin toimijat, jotka ovat kiinnostuneet sisällyttämään leikkiä omaan toimintaansa.
Opinnäytetyön tilaajana oli Turun ensi- ja turvakoti ry, joka on vuonna 1945 perustettu kansalaisjärjestö. Turun ensi- ja turvakoti ry:n päätehtävänä on perhekeskeinen lastensuojelutyö ja yhdistyksen kaksi suurinta asiantuntijuusaluetta ovat vaativa vauvatyö ja kriisi- ja väkivaltatyö. Opinnäytetyön toimintaympäristönä oli Turun ensi- ja turvakoti ry:n, e.p.a.n eli european playwork associationin ja Globaalinuoret ry:n yhteistyönä toteuttama kansainvälinen koulutusseminaari.
Turun ensi- ja turvakoti ry isännöi toukokuussa 2018 kansainvälistä koulutusseminaaria Naantalin Kunstenniemessä ja Turun keskustassa. Seminaari järjestettiin yhteistyössä e.p.a.n eli european play work associationin ja Globaalinuoret ry:n kanssa. Viikon kestävän seminaarin sisältö koostui leikkisistä menetelmistä ja lähestymistavoista nuorten osallisuutta koskeviin aiheisiin. Seminaariin osallistui 30 erilaista fasilitaattoria 22:sta maasta. Nämä osallistujat työskentelevät seikkailuleikkipuistoissa, pakolaisleireillä, turvapaikanhakijoiden kanssa, vähemmistöryhmien kanssa ja vähempiosaisten lasten ja nuorten kanssa. Seminaarissa opittuja menetelmiä lähdettiin soveltamaan Turun ensi- ja turvakoti ry:n käyttöön.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusmenetelmää. Laadullisena tutki-musmenetelmänä käytettiin seminaarista saatuja palautelomakkeiden vastauksia. Määrällisenä tutkimusmenetelmänä oli kaksi kansainvälistä haastattelua. Haastattelut on tehty vuoden 2018 keväällä ja kesällä. Aineistona hyödynnettiin lisäksi omia muistiinpanoja ja kokemuksia seminaarin ajalta.
Aineiston pohjalta selvisi, että leikki todella toimii. Se ei ole pelkästään hyödyllinen väline oppimiselle, vaan se mahdollistaa kokonaisvaltaisemman kehityksen. Se antaa mahdollisuuden ammatilliseen kasvuun ja edistää empatian kehittymistä. Fasilitaattorin näkökulmasta tärkeimpiä asioita ovat rauhallinen mutta normaalista poikkeava toimintaympäristö, yhteisten sääntöjen kehittäminen ja ymmärrys aikuisten suuremmasta kynnyksestä leikkiä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi toimintatapaehdotus Turun ensi- ja turvakoti ry:lle. Tuotoksen avulla Turun ensi- ja turvakoti ry voi sisällyttää leikkiä sekä arjen asiakaskohtaamisiin että kansalaisjärjestön henkilökunnan sisäiseen toimintaan. Tuotoksesta hyötyvät muutkin toimijat, jotka ovat kiinnostuneet sisällyttämään leikkiä omaan toimintaansa.