Hatanpään Kartanokahvila Kuiskeen liiketoiminnan kehittäminen
Forsman, Erika; Seppälä, Anita (2018)
Forsman, Erika
Seppälä, Anita
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112017617
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112017617
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Hatanpään Kartanokahvila Kuiskeen liiketoiminnan onnistumista kesällä 2018. Hatanpään Kartanokahvila Kuiske perustettiin keväällä 2018 yhteistyössä Tampereen ammattikorkeakoulun restonomiopiskelijoiden ja Juvenes-Yhtiöt Oy:n kanssa. Juvenes-Yhtiöt Oy järjesti syksyllä 2017 liiketoimintasuunnitelmakilpailun Tampereen ammattikorkeakoulun kolmannen vuoden restonomiopiskelijoille. Tarkoituksena oli suunnitella Hatanpään kartanolle liiketoimintaa kesän arkipäiville. Kilpailun voittaneille tarjottiin mahdollisuutta lähteä toteuttamaan omaa liiketoimintaa Hatanpään kartanossa. Tämän opinnäytetyön tekijät olivat mukana voittajatiimissä ja siten yrittäjinä Hatanpään Kartanokahvila Kuiskeessa kesällä 2018.
Opinnäytetyön teoriaviitekehys muodostui toimivan liikeidean ja brändin rakentamisesta sekä kannattavasta ja vastuullisesta yritystoiminnasta. Näiden käsitteiden kautta tutkittiin Hatanpään Kartanokahvila Kuiskeen liiketoiminnan onnistumista kesän 2018 toteutuneen liiketoiminnan pohjalta. Toiminnallisessa opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimustavalla pyrittiin aineistotriangulaatioon, jossa menetelmien tai aineistojen yhdistämisen avulla on mahdollista hankkia monipuolisempaa tietoa. Aineiston hankintamenetelminä käytettiin teemahaastattelua, Net Promoter Score- mittaria sekä lisäksi tarkasteltiin Hatanpään Kartanokahvila Kuiskeen tulos- ja taselaskelmia. Tutkimustulosten ja opinnäytetyön tekijöiden omien kokemusten pohjalta Hatanpään Kartanokahvila Kuiskeelle luotiin Business Model Canvas -taulukko, josta on helppo havainnoida liiketoiminnan eri osa-alueita.
Haastattelut suoritettiin Hatanpään Kartanokahvila Kuiskeen asiakkaille sekä Juvenes-Yhtiöt Oy:n varatoimitusjohtajalle ja juhlapalvelupäällikölle. Tutkimuksen tavoitteena on toimia apuna liiketoiminnan kehittämisessä tulevia kesäkausia ajatellen, jonka vuoksi tutkimuksessa pyrittiin selvittämään kehittämiskohteita mahdollisimman laajasti. Tuloksissa korostui asiakkaiden yleinen tyytyväisyys liiketoimintaa kohtaan. Suurimmaksi kehityskohteeksi nousivat tuotevalikoiman laajentamiseen liittyvät toiveet, erityisesti suolaisten tuotteiden osalta. Makeita tuotteita kohtaan tyytyväisyys oli hyvällä tasolla. Yhteistyö Juvenes-Yhtiöt Oy:n ja Hatanpään Kartanokahvila Kuiskeen välillä oli onnistunutta, mutta tiiviimmällä yhteistyöllä olisi voinut vaikuttaa yrittäjien jaksamiseen. Tämä olisi osaltaan voinut parantaa Hatanpään Kartanokahvila Kuiskeen kannattavuutta.
Opinnäytetyön teoriaviitekehys muodostui toimivan liikeidean ja brändin rakentamisesta sekä kannattavasta ja vastuullisesta yritystoiminnasta. Näiden käsitteiden kautta tutkittiin Hatanpään Kartanokahvila Kuiskeen liiketoiminnan onnistumista kesän 2018 toteutuneen liiketoiminnan pohjalta. Toiminnallisessa opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimustavalla pyrittiin aineistotriangulaatioon, jossa menetelmien tai aineistojen yhdistämisen avulla on mahdollista hankkia monipuolisempaa tietoa. Aineiston hankintamenetelminä käytettiin teemahaastattelua, Net Promoter Score- mittaria sekä lisäksi tarkasteltiin Hatanpään Kartanokahvila Kuiskeen tulos- ja taselaskelmia. Tutkimustulosten ja opinnäytetyön tekijöiden omien kokemusten pohjalta Hatanpään Kartanokahvila Kuiskeelle luotiin Business Model Canvas -taulukko, josta on helppo havainnoida liiketoiminnan eri osa-alueita.
Haastattelut suoritettiin Hatanpään Kartanokahvila Kuiskeen asiakkaille sekä Juvenes-Yhtiöt Oy:n varatoimitusjohtajalle ja juhlapalvelupäällikölle. Tutkimuksen tavoitteena on toimia apuna liiketoiminnan kehittämisessä tulevia kesäkausia ajatellen, jonka vuoksi tutkimuksessa pyrittiin selvittämään kehittämiskohteita mahdollisimman laajasti. Tuloksissa korostui asiakkaiden yleinen tyytyväisyys liiketoimintaa kohtaan. Suurimmaksi kehityskohteeksi nousivat tuotevalikoiman laajentamiseen liittyvät toiveet, erityisesti suolaisten tuotteiden osalta. Makeita tuotteita kohtaan tyytyväisyys oli hyvällä tasolla. Yhteistyö Juvenes-Yhtiöt Oy:n ja Hatanpään Kartanokahvila Kuiskeen välillä oli onnistunutta, mutta tiiviimmällä yhteistyöllä olisi voinut vaikuttaa yrittäjien jaksamiseen. Tämä olisi osaltaan voinut parantaa Hatanpään Kartanokahvila Kuiskeen kannattavuutta.