Ruokamatkailun näkyvyys Etelä-Savon matkailuyritysten internetsivuilla
Jokinen, Kati; Mustonen, Kiti (2018)
Jokinen, Kati
Mustonen, Kiti
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111717355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111717355
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten ruokamatkailu näkyy eteläsavolaisten matkailuyritysten internetsivuilla. Tutkimuksen pääkysymyksenä oli, millainen mielikuva Etelä-Savosta muodostuu ruokamatkailukohteena. Lisäksi tarkoituksena oli muun muassa selvittää, millaisia ruoka-aiheisia kuvia sivustoilla on ja millaiset teemat niissä toistuvat. Tutkimukseen valittiin 12 matkailuyritystä Etelä-Savon alueelta ja tutkimuksen toimeksiantajana toimii Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu.
Teoriapohjana työssä hyödynnettiin tietoa Suomen ruokamatkailustrategiasta ja yleisesti ruokamatkailusta. Lisäksi teoriaosuudessa käytettiin tietoa Etelä-Savon matkailu- ja maakuntastrategioista. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös markkinointiviestintää sekä moniais-tisuutta internetmarkkinoinnissa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja sen tutkimusmenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia, jossa kuvaillaan analysoitavan aineiston sisältöä. Matkailuyritysten internetsivut toimivat analysoitavana aineistona tutkimuk-sessa. Tutkimukseen valittiin kategoriat, joiden avulla internetsivut analysoitiin.
Tutkimustulosten perusteella ruokamatkailu näkyy matkailuyritysten internetsivuilla melko vaihtelevasti. Yleisesti internetsivuissa on parannettavan varaa ruokamatkailun näkyvyydessä. Moni yrityksistä selkeästi panosti ruoasta kertomiseen sekä kuvin että tekstein, mut-ta esimerkiksi kolmella yrityksellä ei ollut ruoka-aiheisia kuvia lainkaan internetsivuillaan. Yritysten tulisi myös kiinnittää huomiota palveluiden kehittämiseen ruoan ympärille, jotta ruokamatkailun näkyvyys parantuisi. Nyt olemassa olevissa palveluissa ruoka on usein sivutuote muun ohjelman ohessa.
Suurimmasta osasta yrityksistä ruokamatkailu oli näkyvillä hyvin ja internetsivuilla korostettiin eteläsavolaista puhdasta luontoa ja paikallista ruokakulttuuria. Nämä ovatkin Etelä-Savon maakuntastrategian painopisteitä. Tutkimuksen perusteella Etelä-Savosta muodostui mielikuva, että matkailija pääsee tutustumaan puhtaaseen luontoon, puhtaisiin ja paikallisiin makuihin ja rentoutumaan Saimaan kauniiseen järvimaisemaan.
Teoriapohjana työssä hyödynnettiin tietoa Suomen ruokamatkailustrategiasta ja yleisesti ruokamatkailusta. Lisäksi teoriaosuudessa käytettiin tietoa Etelä-Savon matkailu- ja maakuntastrategioista. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös markkinointiviestintää sekä moniais-tisuutta internetmarkkinoinnissa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja sen tutkimusmenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia, jossa kuvaillaan analysoitavan aineiston sisältöä. Matkailuyritysten internetsivut toimivat analysoitavana aineistona tutkimuk-sessa. Tutkimukseen valittiin kategoriat, joiden avulla internetsivut analysoitiin.
Tutkimustulosten perusteella ruokamatkailu näkyy matkailuyritysten internetsivuilla melko vaihtelevasti. Yleisesti internetsivuissa on parannettavan varaa ruokamatkailun näkyvyydessä. Moni yrityksistä selkeästi panosti ruoasta kertomiseen sekä kuvin että tekstein, mut-ta esimerkiksi kolmella yrityksellä ei ollut ruoka-aiheisia kuvia lainkaan internetsivuillaan. Yritysten tulisi myös kiinnittää huomiota palveluiden kehittämiseen ruoan ympärille, jotta ruokamatkailun näkyvyys parantuisi. Nyt olemassa olevissa palveluissa ruoka on usein sivutuote muun ohjelman ohessa.
Suurimmasta osasta yrityksistä ruokamatkailu oli näkyvillä hyvin ja internetsivuilla korostettiin eteläsavolaista puhdasta luontoa ja paikallista ruokakulttuuria. Nämä ovatkin Etelä-Savon maakuntastrategian painopisteitä. Tutkimuksen perusteella Etelä-Savosta muodostui mielikuva, että matkailija pääsee tutustumaan puhtaaseen luontoon, puhtaisiin ja paikallisiin makuihin ja rentoutumaan Saimaan kauniiseen järvimaisemaan.