Mitä, kenelle, miksi? Yksilövalmennus nuorten työpajalla - yksilövalmentajien näkökulmasta
Lahtinen, Juuli (2018)
Lahtinen, Juuli
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111717353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111717353
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia nuorten työpajoilla työskentelevien yksilövalmentajien näkökulmasta millaiseksi he kokevat oman työnsä ja miten heidän mielestään työtä tulisi kehittää. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kokonaisvaltaisesti eri nuorten työpajoilla työskentelevien yksilövalmentajien ajatuksia ja tuntemuksia omasta työstään.
Tutkimuksella haluttiin selvittää yksilövalmennusta työkseen tekevien ihmisten mielipiteitä, kokemuksia ja ajatuksia, sekä kehitysehdotuksia ammattiinsa liittyen. Opinnäytetyötä voidaan käyttää hyödyksi kartoitettaessa yksilövalmentajien työnkuvaa, valmentajina toimivien näkemystä omasta työstään, sekä kehittääkseen yksilövalmennusta tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään suomen nuorten tilannetta, yleisesti työpajatoimintaa sekä valmennusta työpajalla. Teoriaosuuden tarkoituksena on avata lukijalle työpajatoimintaa, ja siihen liittyviä käsitteitä, kuten yksilövalmennusta ja sosiaalista vahvistamista.
Tutkimus toteutettiin laadullisen sekä määrällisen tutkimuksen yhdistelmänä. Empiirinen kysely toteutettiin Google Forms- kyselylomakkeella, josta aineisto analysoitiin graafisten kuvioiden sekä taulukoiden, että luokittelevan sisällönanalyysin avulla. Kyselyyn vastasi yhdeksän yksilövalmennusta työkseen tekevää henkilöä eri puolilta Satakuntaa. Kyselylomake valikoitui aineistonkeruumenetelmäksi siitä syystä, että vastauksia saataisiin mahdollisimman monelta eri yksilövalmentajalta sekä monesta eri kaupungista tietyn ajan puitteissa.
Aineiston analysointimenetelmäksi valikoitui luokitteleva sisällönanalyysi, jonka avulla analysoitiin tutkimuksen avoimet kysymykset. Graafisten kuvioiden sekä taulukoiden avulla analysoitiin lyhyemmät peruskysymykset.
Opinnäytetyön lopussa käsitellään tutkimuksen tuloksia sekä niiden johtopäätöksiä.
Tutkimuksella haluttiin selvittää yksilövalmennusta työkseen tekevien ihmisten mielipiteitä, kokemuksia ja ajatuksia, sekä kehitysehdotuksia ammattiinsa liittyen. Opinnäytetyötä voidaan käyttää hyödyksi kartoitettaessa yksilövalmentajien työnkuvaa, valmentajina toimivien näkemystä omasta työstään, sekä kehittääkseen yksilövalmennusta tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään suomen nuorten tilannetta, yleisesti työpajatoimintaa sekä valmennusta työpajalla. Teoriaosuuden tarkoituksena on avata lukijalle työpajatoimintaa, ja siihen liittyviä käsitteitä, kuten yksilövalmennusta ja sosiaalista vahvistamista.
Tutkimus toteutettiin laadullisen sekä määrällisen tutkimuksen yhdistelmänä. Empiirinen kysely toteutettiin Google Forms- kyselylomakkeella, josta aineisto analysoitiin graafisten kuvioiden sekä taulukoiden, että luokittelevan sisällönanalyysin avulla. Kyselyyn vastasi yhdeksän yksilövalmennusta työkseen tekevää henkilöä eri puolilta Satakuntaa. Kyselylomake valikoitui aineistonkeruumenetelmäksi siitä syystä, että vastauksia saataisiin mahdollisimman monelta eri yksilövalmentajalta sekä monesta eri kaupungista tietyn ajan puitteissa.
Aineiston analysointimenetelmäksi valikoitui luokitteleva sisällönanalyysi, jonka avulla analysoitiin tutkimuksen avoimet kysymykset. Graafisten kuvioiden sekä taulukoiden avulla analysoitiin lyhyemmät peruskysymykset.
Opinnäytetyön lopussa käsitellään tutkimuksen tuloksia sekä niiden johtopäätöksiä.