Digitalisaation ilmeneminen hotellin toiminnassa
Virtanen, Sara (2018)
Virtanen, Sara
Saimaan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111617318
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111617318
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin digitalisaatio ilmenee hotellin toiminnassa. Opinnäytetyössä keskityttiin tutkimaan digitalisaation nykyisiä muotoja hotellissa. Digitalisaation ja hotellin toiminnan menneisyydestä ja oletettavasta tulevaisuudesta hankittiin kirjallista tietoa tutkimuksen tueksi. Opinnäytetyössä selvitettiin, millä tavoin digitalisaatio ilmenee hotelleissa, jotka sijaitsevat Etelä-Karjalan maakunnassa. Pääaiheiksi valittiin sähköiset varaustavat, itsepalveluna toimiva sisäänkirjautuminen, maksuvaihtoehdot, hotellihuoneen digitaalinen teknologia ja langaton internetverkko.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa haastateltiin työntekijöitä viidestä eri hotellista aikavälillä 13.8.2018 – 12.9.2018. Ennen haastattelua vastaajille lähetettiin saatekirje, joka sisälsi tarkempaa tietoa haastattelusta ja siihen liittyvistä teemoista. Haastatteluun osallistuneet henkilöt vastasivat paperisella kyselylomakkeella oleviin avoimiin kysymyksiin. Tutkimuksessa hyödynnettiin teemahaastattelua. Teemoja oli yhteensä viisi ja kukin haastattelukysymys perustui yhteen teemaan. Teoreettista tietoa hankittiin kirjoista, artikkeleista ja sähköisistä julkaisuista.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että digitalisaatio ilmenee tutkimuskohteiden toiminnassa melko vaatimattomilla tavoilla ja digitalisaation hyödyntäminen on vähäistä. Tutkimus toi esille vain muutamia uusia digitaalisia elementtejä. Digitalisaation tulevaisuudesta ei saatu paljon tietoa. Sen verran voidaan todeta, että kahdessa tutkimuskohteessa palvelut, sellaiset kuin sisään- ja uloskirjautuminen, maksaminen ja oven avaaminen, on mahdollista suorittaa itsenäisesti mobiililaitteen kautta tulevaisuudessa.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa haastateltiin työntekijöitä viidestä eri hotellista aikavälillä 13.8.2018 – 12.9.2018. Ennen haastattelua vastaajille lähetettiin saatekirje, joka sisälsi tarkempaa tietoa haastattelusta ja siihen liittyvistä teemoista. Haastatteluun osallistuneet henkilöt vastasivat paperisella kyselylomakkeella oleviin avoimiin kysymyksiin. Tutkimuksessa hyödynnettiin teemahaastattelua. Teemoja oli yhteensä viisi ja kukin haastattelukysymys perustui yhteen teemaan. Teoreettista tietoa hankittiin kirjoista, artikkeleista ja sähköisistä julkaisuista.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että digitalisaatio ilmenee tutkimuskohteiden toiminnassa melko vaatimattomilla tavoilla ja digitalisaation hyödyntäminen on vähäistä. Tutkimus toi esille vain muutamia uusia digitaalisia elementtejä. Digitalisaation tulevaisuudesta ei saatu paljon tietoa. Sen verran voidaan todeta, että kahdessa tutkimuskohteessa palvelut, sellaiset kuin sisään- ja uloskirjautuminen, maksaminen ja oven avaaminen, on mahdollista suorittaa itsenäisesti mobiililaitteen kautta tulevaisuudessa.