Vertaistukea maailman ympäri : Vertaistukitoimintamalli kulttuurien välisiin ohjelmiin osallistuville
Keskinen, Henriikka (2018)
Keskinen, Henriikka
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110716764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110716764
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää, onko vertaistuelle tai jollakin muulla tavoin järjestetylle tuelle tilausta Allianssin Nuorisovaihdon toiminnassa. Jos tilausta on, suunnittelen ja kokeilen käytännössä vastaavan toimintamallin sekä kokoan tarvittavaa oheismateriaalia sitä varten. Lähtökohtainen oletus on, että tilausta voisi olla käytännön läheiselle vertaistuelle. Tämä oletus perustuu omiin kokemuksiini kansainvälisen työskentelyn parissa sekä aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen ja tutkimukseen. Pohdin samalla kulttuuriin sopeutumista ja siihen liityviä teorioita sekä vertaistuen ja mentoritoiminnan mahdollisuuksia.
Tutkimusmenetelminä käytin kvantitatiivista tietoa saadakseni verkkopohjaista kyselyä, joka oli suunnattu Allianssin Nuorisovaihdon ohjelmiin aikaisemmin osallistuneille. Tällä kartoitin laajemman kohderyhmän näkemystä asiasta. Kyselyssä oli myös mahdollista tarjota laadullista tietoa aiheesta. Toinen keskeinen metodi tiedonkeruussani oli Kuusi hattua –menetelmä, jossa hyödynnetään erilaisia rooleja ennalta määritellyn kohteen tarkasteluun, arviointiin ja mahdolliseen kehittämiseen. Tämän toteutin pienellä ryhmällä, jonka jäsenet ovat kaikki asuneet ja työskennelleet ulkomailla Allianssin Nuorisovaihdon kautta.
Tutkimuksessa selvisi, että tuelle ja erityisesti vertaistuelle olisi jonkin verran kysyntää aikaisempien osallistujien mielestä. Tulokset jakautuivat eri tavalla kuin olin odottanut, minkä mukaan suunnittelin toimintamallin vastaamaan mahdollisimman laajasti osallistujien tarpeita. Tuloksena on siis vertaismentoritoimintamalli, joka perustuu aikaisempien osallistujien kokemusasiantuntijuuteen sekä vapaaehtoisuuteen. Toimintamallin toimivuutta arvioidakseni toteutin yhdessä kahden mentorin kanssa pilottijakson, jossa kokeilimme mallin toimivuutta. Toimintamallin taustalla vaikuttaa Judith Martinin ja Teresa Harrellin paluuprosessin systeemiteoria, joka painottaa kommunikaation merkitystä kulttuuriin sopeutumisessa ja on myös keskeinen teema opinnäytetyössäni.
Tutkimusmenetelminä käytin kvantitatiivista tietoa saadakseni verkkopohjaista kyselyä, joka oli suunnattu Allianssin Nuorisovaihdon ohjelmiin aikaisemmin osallistuneille. Tällä kartoitin laajemman kohderyhmän näkemystä asiasta. Kyselyssä oli myös mahdollista tarjota laadullista tietoa aiheesta. Toinen keskeinen metodi tiedonkeruussani oli Kuusi hattua –menetelmä, jossa hyödynnetään erilaisia rooleja ennalta määritellyn kohteen tarkasteluun, arviointiin ja mahdolliseen kehittämiseen. Tämän toteutin pienellä ryhmällä, jonka jäsenet ovat kaikki asuneet ja työskennelleet ulkomailla Allianssin Nuorisovaihdon kautta.
Tutkimuksessa selvisi, että tuelle ja erityisesti vertaistuelle olisi jonkin verran kysyntää aikaisempien osallistujien mielestä. Tulokset jakautuivat eri tavalla kuin olin odottanut, minkä mukaan suunnittelin toimintamallin vastaamaan mahdollisimman laajasti osallistujien tarpeita. Tuloksena on siis vertaismentoritoimintamalli, joka perustuu aikaisempien osallistujien kokemusasiantuntijuuteen sekä vapaaehtoisuuteen. Toimintamallin toimivuutta arvioidakseni toteutin yhdessä kahden mentorin kanssa pilottijakson, jossa kokeilimme mallin toimivuutta. Toimintamallin taustalla vaikuttaa Judith Martinin ja Teresa Harrellin paluuprosessin systeemiteoria, joka painottaa kommunikaation merkitystä kulttuuriin sopeutumisessa ja on myös keskeinen teema opinnäytetyössäni.