Miten ja miksi yritykset hyödyntävät liiketoimintamalleja innovoinnissa? : näkökulma: ihmiset
Autero-Ahlstedt, Tiina (2018)
Autero-Ahlstedt, Tiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110116509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110116509
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on miten ja miksi yritykset hyödyntävät liiketoimintamalleja innovoinnissa. Tarkemmaksi näkökulmaksi on rajattu ihmiset. Opinnäytetyö on osa Laurea-ammattikorkeakoulun ja konsulttiyritys Differo Oy:n yhteistä 3 viikon intensiivikokeilua Business Design #ThesisHack. Työn tavoitteena on selvittää, millaisia keinoja yrityksillä on innovointiin, miten yritykset hyödyntävät asiakkaita innovointityöskentelyssä sekä miten innovointi vaikuttaa yrityksen liiketoimintamallin valintaa tai muokkaamiseen.
Liiketoimintamalli on tässä työssä määritetty Gassmannin kolmiomallilla, jossa tärkeimpänä ja kaiken keskellä on asiakas ja kolmion kulmiksi muodostuvat arvon luonti asiakkaalle, arvoketju ja miksi liiketoimintamalli tuottaa voittoa.
Tutkimuksen tarkoituksena on luoda kokonaiskuva siitä, miten ja miksi yritykset hyödyntävät liiketoimintamalleja innovoinnissa. Tavoitteena on kuvata mikä asia vaikuttaa mihinkin ja mitkä ovat ne kipupisteet, jossa yritykset kaipaavat asioiden ja toimintatapojen kirkastamista.
Tutkimus lähtee liikkeelle teoriakirjallisuuteen perehtymällä. Teoriaosuuden alussa määritellään aluksi liiketoimintamalli- ja innovaatiokäsitteet. Tämän jälkeen keskitytään innovaatiotoimintaan ja -prosessiin yrityksissä ja miten henkilöiden persoona ja luovuus vaikuttavat innovointiin. Lisäksi pohditaan innovointitiimin koostumusta sekä lopuksi tarkastellaan, miten asiakkaita voidaan hyödyntää innovoinnin apuna.
Tutkimuksen perusteella yritykset eivät tietoisesti tee innovointia siten, että ensin määrittävät liiketoimintallin ja innovoisivat asioita perustuen liiketoimintamalliin tai innovoitaisiin liiketoimintamalleja. Hyötyä yrityksille olisi siitä, että liiketoimintamallia täsmennetään ja kirkastetaan ja autetaan yrityksiä ajattelemaan vähän kuin takaperin. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että innovaatiot koetaan tärkeäksi keinoksi, jonka avulla yritys kykenee löytämään uutta liiketoimintaa ja laajentaa omaa tuotetarjontaansa sekä saada täysin uusia asiakkaita. Ymmärretään, että joissakin tapauksissa liiketoimintamallia täytyy pohtia uudelta näkökannalta, mutta toistaiseksi asioita ei yrityksissä pohdita tietoisesti liiketoimintamallin avulla tai kautta.
Liiketoimintamalli on tässä työssä määritetty Gassmannin kolmiomallilla, jossa tärkeimpänä ja kaiken keskellä on asiakas ja kolmion kulmiksi muodostuvat arvon luonti asiakkaalle, arvoketju ja miksi liiketoimintamalli tuottaa voittoa.
Tutkimuksen tarkoituksena on luoda kokonaiskuva siitä, miten ja miksi yritykset hyödyntävät liiketoimintamalleja innovoinnissa. Tavoitteena on kuvata mikä asia vaikuttaa mihinkin ja mitkä ovat ne kipupisteet, jossa yritykset kaipaavat asioiden ja toimintatapojen kirkastamista.
Tutkimus lähtee liikkeelle teoriakirjallisuuteen perehtymällä. Teoriaosuuden alussa määritellään aluksi liiketoimintamalli- ja innovaatiokäsitteet. Tämän jälkeen keskitytään innovaatiotoimintaan ja -prosessiin yrityksissä ja miten henkilöiden persoona ja luovuus vaikuttavat innovointiin. Lisäksi pohditaan innovointitiimin koostumusta sekä lopuksi tarkastellaan, miten asiakkaita voidaan hyödyntää innovoinnin apuna.
Tutkimuksen perusteella yritykset eivät tietoisesti tee innovointia siten, että ensin määrittävät liiketoimintallin ja innovoisivat asioita perustuen liiketoimintamalliin tai innovoitaisiin liiketoimintamalleja. Hyötyä yrityksille olisi siitä, että liiketoimintamallia täsmennetään ja kirkastetaan ja autetaan yrityksiä ajattelemaan vähän kuin takaperin. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että innovaatiot koetaan tärkeäksi keinoksi, jonka avulla yritys kykenee löytämään uutta liiketoimintaa ja laajentaa omaa tuotetarjontaansa sekä saada täysin uusia asiakkaita. Ymmärretään, että joissakin tapauksissa liiketoimintamallia täytyy pohtia uudelta näkökannalta, mutta toistaiseksi asioita ei yrityksissä pohdita tietoisesti liiketoimintamallin avulla tai kautta.