Miten ja miksi yritykset hyödyntävät liiketoimintamallien innovointia? : näkökulma: tilat
Antson, Harri (2018)
Antson, Harri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110116487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110116487
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on liiketoimintamallien innovointi. Koska aihe on sellaisenaan liian laaja, on tämä opinnäytetyö rajattu koskemaan yritysten tapoja ja motivaatioita hyödyntää liiketoimintamallien innovointia tilojen näkökulmasta. Tarkoituksena on laadullisia menetelmiä apuna käyttäen selvittää, miten liiketoimintamallien innovointia voidaan tarkastella tilojen näkökulmasta sekä mitä yritykset ja niiden asiakkaat voivat siitä hyötyä. Opinnäytetyö toteutetaan osana Laurea-ammattikorkeakoulun ja Differo Oy:n yhteistyökokeilua.
Opinnäytetyön päätutkimusongelma on miten ja miksi yritykset hyödyntävät liiketoimintamallien innovointia. Alaongelmina on miten yritykset voivat hyödyntää liiketoimintamallien innovointia tilojen näkökulmasta, miksi yritysten kannattaa huomioida tilanäkökulma liiketoimintamallien innovoinnissa sekä mitä lisäarvoa yritysten asiakkaat voivat saavuttaa tilamuutoksista liiketoimintamallien innovoinnin seurauksena.
Teoriaosuudessa tarkastellaan syitä liiketoimintamallien innovoinnille ja tapoja innovoida liiketoimintamalleja. Lisäksi teoriaosuudessa esitellään case-esimerkkien avulla yrityksiä, jotka ovat menestyksekkäästi innovoineet omia liiketoimintamallejaan tai merkittävästi edesauttaneet liiketoimintamallien innovointia muille yrityksille. Aineistonhankintaan tässä opinnäytetyössä on käytetty teemahaastatteluja ja havainnointia.
Tässä opinnäytetyössä tehdyn tutkimuksen perusteella yrityksillä on selkeä tarve liiketoimintamallien jatkuvalle kehittämiselle. Tilat nähdään osana liiketoimintamallia ja tilaratkaisuilla koetaan olevan suora yhteys liiketoimintamallien kehittämiseen. Opinnäytetyön johtopäätöksenä esitellään tiiviissä paketissa haastattelujen, teorian ja havainnoinnin kautta esiin nousseita tärkeimpiä näkökulmia liiketoimintamallien innovointiin tilojen näkökulmasta.
Jatkotutkimuksessa voitaisiin selvittää eri toimialojen välillä olevia eroja, kun tarkastellaan liiketoimintamallien innovointia tilojen näkökulmasta. Lisäksi voitaisiin tutkia, minkälaisilla tiloilla liiketoimintamallien jatkuvaa kehittämistä voitaisiin tukea mahdollisimman tehokkaasti.
Opinnäytetyön päätutkimusongelma on miten ja miksi yritykset hyödyntävät liiketoimintamallien innovointia. Alaongelmina on miten yritykset voivat hyödyntää liiketoimintamallien innovointia tilojen näkökulmasta, miksi yritysten kannattaa huomioida tilanäkökulma liiketoimintamallien innovoinnissa sekä mitä lisäarvoa yritysten asiakkaat voivat saavuttaa tilamuutoksista liiketoimintamallien innovoinnin seurauksena.
Teoriaosuudessa tarkastellaan syitä liiketoimintamallien innovoinnille ja tapoja innovoida liiketoimintamalleja. Lisäksi teoriaosuudessa esitellään case-esimerkkien avulla yrityksiä, jotka ovat menestyksekkäästi innovoineet omia liiketoimintamallejaan tai merkittävästi edesauttaneet liiketoimintamallien innovointia muille yrityksille. Aineistonhankintaan tässä opinnäytetyössä on käytetty teemahaastatteluja ja havainnointia.
Tässä opinnäytetyössä tehdyn tutkimuksen perusteella yrityksillä on selkeä tarve liiketoimintamallien jatkuvalle kehittämiselle. Tilat nähdään osana liiketoimintamallia ja tilaratkaisuilla koetaan olevan suora yhteys liiketoimintamallien kehittämiseen. Opinnäytetyön johtopäätöksenä esitellään tiiviissä paketissa haastattelujen, teorian ja havainnoinnin kautta esiin nousseita tärkeimpiä näkökulmia liiketoimintamallien innovointiin tilojen näkökulmasta.
Jatkotutkimuksessa voitaisiin selvittää eri toimialojen välillä olevia eroja, kun tarkastellaan liiketoimintamallien innovointia tilojen näkökulmasta. Lisäksi voitaisiin tutkia, minkälaisilla tiloilla liiketoimintamallien jatkuvaa kehittämistä voitaisiin tukea mahdollisimman tehokkaasti.