Vahvuuskasvatus kuudesluokkalaisten hyvinvoinnin tukena
Pesu, Mira; Hagel, Kristiina; Taipale, Miia (2018)
Pesu, Mira
Hagel, Kristiina
Taipale, Miia
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102116145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102116145
Tiivistelmä
Langinkosken koulussa Kotkassa on syksystä 2017 otettu käyttöön vahvuuskasvatus -menetelmä (Uusitalo-Malmivaara ja Vuorinen), jonka tavoitteena on kehittää lasten ja nuorten luonteenvahvuuksia ja sitä kautta edistää heidän hyvinvointiaan.
Tämän kvantitatiivisen tutkimuksen tarkoituksena on muodostaa käsitys siitä, miten kuudesluokkalaiset kokevat ja ovat omaksuneet saamansa vahvuuskasvatuksen. Tukeeko se heitä murrosiän ja yläkouluun siirtymisen aiheuttamissa haasteissa ja miten se vaikuttaa heidän kokonaisvaltaiseen hyvinvointiinsa koulussa. Tärkeää on saada näkyviin nimen-omaan nuorten oma näkökulma ja kokemus siitä, mistä asioista ja tekijöistä hyvinvointi koostuu. Toiveena on, että tutkimuksesta saatu tieto auttaa Langinkosken koulua kasvatus- ja opetustyön suunnittelussa, järjestämisessä ja kehittämisessä.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä Webropol -kyselytutkimuksena toukokuussa 2018. Kyselyyn vastasi 72 vahvuuskasvatusta saanutta kuudesluokkalaista. Tutkimuskysymykset muotoutuivat valittujen keskeisten käsitteiden, vahvuuskasvatuksen, murrosiän ja hyvinvoinnin pohjalta.
Saadun aineiston pohjalta voidaan päätellä oppilaiden sisäistäneen vahvuuskasvatuksen hyvin ja osaavan tunnistaa omia luonteenvahvuuksiaan. Tuloksissa luonteenvahvuuksista huumorintaju koettiin tärkeänä useilla eri osa-alueilla. Koulussa oppimiseen käytetyimmäksi luonteenvahvuuksiksi nousivat sinnikkyys ja ryhmätyötaidot. Aiempien tutkimusten valossa yhteneväistä on se, että ystävät ja heidän kanssaan vietetty aika koetaan hyvin merkittäväksi tekijäksi hyvinvoinnille ja koulussa viihtymiselle.
Mielenkiintoista olisi tutkia miten vahvuuskasvatus on myöhemmin vaikuttanut nuoren hyvinvointiin, oppimiseen ja viihtymiseen yläkoulussa. Vertaileva tutkimus samankaltaisen koulun kanssa, jossa vahvuuskasvatus ei vielä kuulu opetusmenetelmiin antaisi lisätietoa vahvuuskasvatuksen vaikutuksesta hyvinvointiin ja koulusiirtymien sujuvuuteen. Langinkosken koulussa on tarkoitus laajentaa vahvuuskasvatusta koko kouluyhteisöön, siten yhtenä kehittämisaiheena voisi olla vahvuuskasvatuksen kehittäminen yhdeksi kouluterveydenhoitajan työmenetelmäksi.
Tämän kvantitatiivisen tutkimuksen tarkoituksena on muodostaa käsitys siitä, miten kuudesluokkalaiset kokevat ja ovat omaksuneet saamansa vahvuuskasvatuksen. Tukeeko se heitä murrosiän ja yläkouluun siirtymisen aiheuttamissa haasteissa ja miten se vaikuttaa heidän kokonaisvaltaiseen hyvinvointiinsa koulussa. Tärkeää on saada näkyviin nimen-omaan nuorten oma näkökulma ja kokemus siitä, mistä asioista ja tekijöistä hyvinvointi koostuu. Toiveena on, että tutkimuksesta saatu tieto auttaa Langinkosken koulua kasvatus- ja opetustyön suunnittelussa, järjestämisessä ja kehittämisessä.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä Webropol -kyselytutkimuksena toukokuussa 2018. Kyselyyn vastasi 72 vahvuuskasvatusta saanutta kuudesluokkalaista. Tutkimuskysymykset muotoutuivat valittujen keskeisten käsitteiden, vahvuuskasvatuksen, murrosiän ja hyvinvoinnin pohjalta.
Saadun aineiston pohjalta voidaan päätellä oppilaiden sisäistäneen vahvuuskasvatuksen hyvin ja osaavan tunnistaa omia luonteenvahvuuksiaan. Tuloksissa luonteenvahvuuksista huumorintaju koettiin tärkeänä useilla eri osa-alueilla. Koulussa oppimiseen käytetyimmäksi luonteenvahvuuksiksi nousivat sinnikkyys ja ryhmätyötaidot. Aiempien tutkimusten valossa yhteneväistä on se, että ystävät ja heidän kanssaan vietetty aika koetaan hyvin merkittäväksi tekijäksi hyvinvoinnille ja koulussa viihtymiselle.
Mielenkiintoista olisi tutkia miten vahvuuskasvatus on myöhemmin vaikuttanut nuoren hyvinvointiin, oppimiseen ja viihtymiseen yläkoulussa. Vertaileva tutkimus samankaltaisen koulun kanssa, jossa vahvuuskasvatus ei vielä kuulu opetusmenetelmiin antaisi lisätietoa vahvuuskasvatuksen vaikutuksesta hyvinvointiin ja koulusiirtymien sujuvuuteen. Langinkosken koulussa on tarkoitus laajentaa vahvuuskasvatusta koko kouluyhteisöön, siten yhtenä kehittämisaiheena voisi olla vahvuuskasvatuksen kehittäminen yhdeksi kouluterveydenhoitajan työmenetelmäksi.