Leipomomyymälän liiketoimintasuunnitelma
Siintola, Emilia (2018)
Siintola, Emilia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091715171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091715171
Tiivistelmä
Tein opinnäytetyönä liiketoimintasuunnitelman kuvitteelliselle leipomomyymälälle, jonka pystyy tulevaisuudessa perustamaan tätä suunnitelmaa apua käyttäen. Jotta liiketoimintasuunnitelmaa voisi hyödyntää vuosien päästä, sitä tulee kuitenkin tasaisin väliajoin päivittää.
Työn tärkeimpiä lähteitä kerättiin Leipätiedotukselta ja Suomen Leipuriliitolta. Teoria osuus esittelee leivän perinteitä, raaka-aineita ja mitä muutokset vuosien varrella on tapahtunut. Leipä ei ole ikinä ollut vain leipää, vaan terveyttä edistävää, yhteisöllistä ja kunnioitettu tuote.
Tärkeimmät työnvaiheet ovat olleet tietoperustan kerääminen ja strategian suunnittelu. Teoriaosuus esittelee leipomoalan historiaa ja perinteitä sekä parhaimpia raaka-aineita, joita tarvitaan leipien valmistamisessa. Itse leipomoalalla henkilökuntaan panostaminen on koettu parhaimmaksi keinoksi saavuttaa laaja ja lojaali asiakaskunta.
Opinnäytetyössä on hyödynnetty kolmen vuoden hotellialan liikkeenjohdon koulutuksen opintoja. Tiedonhaku, tekstin jäsentely, omat kokemukset ja visuaalinen näkemys ovat olleet vahvasti mukana.
Leipomomyymälän perustamiseen tarvitaan erityisesti ammattitaitoa niin liiketoiminnassa kuin leipomon puolella. Pelkkä tuote ei myy, vaan yritykselle ja tuotteille tarvitaan sielua. Liiketoiminasuunnitelmaa pyrittiin rakentaa vahvasti trendien ympärille, sillä niiden vaikutus on valtava nykypäivänä.
Tuloslaskelman mukaan yrityksellä näyttäisi olevan kysyntää markkinoilla. Laskelmia ei voida kuitenkaan pitää luotettavina tulevaisuudessa, vaan niitä tulee päivittää markkinatilanteen ja trendien mukaan. Työssä on jätetty tietoisesti talouspuoli vähemmälle, sillä yrityksen perustoimien suunnittelu on ajankohtaisempaa.
Opinnäytetyön liitteenä on liiketoimintasuunnitelma, fyysisten tilojen suunnittelua ja tuotepalvelupaketti.
Työn tärkeimpiä lähteitä kerättiin Leipätiedotukselta ja Suomen Leipuriliitolta. Teoria osuus esittelee leivän perinteitä, raaka-aineita ja mitä muutokset vuosien varrella on tapahtunut. Leipä ei ole ikinä ollut vain leipää, vaan terveyttä edistävää, yhteisöllistä ja kunnioitettu tuote.
Tärkeimmät työnvaiheet ovat olleet tietoperustan kerääminen ja strategian suunnittelu. Teoriaosuus esittelee leipomoalan historiaa ja perinteitä sekä parhaimpia raaka-aineita, joita tarvitaan leipien valmistamisessa. Itse leipomoalalla henkilökuntaan panostaminen on koettu parhaimmaksi keinoksi saavuttaa laaja ja lojaali asiakaskunta.
Opinnäytetyössä on hyödynnetty kolmen vuoden hotellialan liikkeenjohdon koulutuksen opintoja. Tiedonhaku, tekstin jäsentely, omat kokemukset ja visuaalinen näkemys ovat olleet vahvasti mukana.
Leipomomyymälän perustamiseen tarvitaan erityisesti ammattitaitoa niin liiketoiminnassa kuin leipomon puolella. Pelkkä tuote ei myy, vaan yritykselle ja tuotteille tarvitaan sielua. Liiketoiminasuunnitelmaa pyrittiin rakentaa vahvasti trendien ympärille, sillä niiden vaikutus on valtava nykypäivänä.
Tuloslaskelman mukaan yrityksellä näyttäisi olevan kysyntää markkinoilla. Laskelmia ei voida kuitenkaan pitää luotettavina tulevaisuudessa, vaan niitä tulee päivittää markkinatilanteen ja trendien mukaan. Työssä on jätetty tietoisesti talouspuoli vähemmälle, sillä yrityksen perustoimien suunnittelu on ajankohtaisempaa.
Opinnäytetyön liitteenä on liiketoimintasuunnitelma, fyysisten tilojen suunnittelua ja tuotepalvelupaketti.