Kohti parempaa markkinointia : Facebook-viestinnän kehittäminen Jyväskylän kaupunginteatterissa
Siukola, Antti (2018)
Siukola, Antti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018082314620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018082314620
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen päämääränä on kehittää keinoja paremman ja kiinnostavamman sisällön tekemiseen Jyväskylän kaupunginteatterin Facebook-sivuille. Teattereiden markkinointi on siirtynyt viimeisien vuosien aikana yhä enemmän sosiaalisen median piiriin perinteisen printtimedian puolelta.
Jyväskylän kaupunginteatterin Facebook-sivustoa seuraa alueen yleisöpotentiaaliin nähden erinomainen määrä ihmisiä verrattuna muihin saman kokoisten kaupunkien ammattiteattereihin. Seuraajat painottuvat vanhempiin ikäryhmiin sosiaalisen median yleiseen käyttäjäkuntaan verrattuna.
Facebookin käyttöä markkinointikanavana Suomen ammattiteattereissa on tutkittu melko vähän. Tässä tutkimuksessa ongelmaa lähestyttiin kolmesta suunnasta. Tutkimuksessa tarkasteltiin Jyväskylän kaupunginteatterin Facebookin sisältöä. Vertailun vuoksi tämä sama tehtiin myös Suomen ammattiteattereiden Facebook-sivustojen sisällölle. Kolmannessa vaiheessa tehtiin kysely Jyväskylän kaupunginteatterin Facebook-tykkääjille.
Opinnäytetyössä käy ilmi, että ihmiset pitävät Jyväskylän kaupunginteatterin Facebook-sivujen sisällöstä ja että sen sisältö on kiinnostavalla tasolla. Vastaajat toivoivat Facebook-julkaisuihin lisää kilpailuja, tarjouksia ja tulevan ohjelmiston esittelyä. Opinnäytetyössä listataan hyviä vinkkejä ja käytäntöjä Facebook-markkinointia varten. Saatua tietoa voidaan hyödyntää teatterin markkinoinnissa.
Jyväskylän kaupunginteatterin Facebook-sivustoa seuraa alueen yleisöpotentiaaliin nähden erinomainen määrä ihmisiä verrattuna muihin saman kokoisten kaupunkien ammattiteattereihin. Seuraajat painottuvat vanhempiin ikäryhmiin sosiaalisen median yleiseen käyttäjäkuntaan verrattuna.
Facebookin käyttöä markkinointikanavana Suomen ammattiteattereissa on tutkittu melko vähän. Tässä tutkimuksessa ongelmaa lähestyttiin kolmesta suunnasta. Tutkimuksessa tarkasteltiin Jyväskylän kaupunginteatterin Facebookin sisältöä. Vertailun vuoksi tämä sama tehtiin myös Suomen ammattiteattereiden Facebook-sivustojen sisällölle. Kolmannessa vaiheessa tehtiin kysely Jyväskylän kaupunginteatterin Facebook-tykkääjille.
Opinnäytetyössä käy ilmi, että ihmiset pitävät Jyväskylän kaupunginteatterin Facebook-sivujen sisällöstä ja että sen sisältö on kiinnostavalla tasolla. Vastaajat toivoivat Facebook-julkaisuihin lisää kilpailuja, tarjouksia ja tulevan ohjelmiston esittelyä. Opinnäytetyössä listataan hyviä vinkkejä ja käytäntöjä Facebook-markkinointia varten. Saatua tietoa voidaan hyödyntää teatterin markkinoinnissa.