Yhdessä enemmän? : Läheisten kokemukset ja kehittämisehdotukset läheisyhteistyön kehittämisen osana Savon vammaisasuntosäätiössä
Hynynen, Anu (2018)
Hynynen, Anu
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018081014468
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018081014468
Tiivistelmä
Savon vammaisasuntosäätiön kehittämistoiminnan painopisteeksi vuosille 2017 - 2018 on määritelty läheisyhteistyön kehittäminen. Muuttuvassa sosiaali- ja terveyspalvelujen toimintaympäristössä yksittäisten asiakaskokemusten merkitys korostuu. Yksikin huono asiakaskokemus on liikaa. Läheisyhteistyö on tärkeä osa kehitysvammaisten, autismin kirjon henkilöiden ja mielenterveyskuntoutujien parissa tehtävää yhteistyötä. Mitä paremmin siinä onnistumme, sitä paremmat ovat asiakkaidemme mahdollisuudet juuri heidän näköiseen elämään. Etenkin vaikeasti kehitysvammaisten asiakkaiden kohdalla läheiset ovat tärkeä voimavara siinä, miten voimme saada asiakasta koskevia tietoja yhteistyön tueksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa läheisten kokemuksia yhteistyöstä Savon vammaisasuntosäätiön työntekijöiden kanssa. Tarkoituksena on myös kartoittaa läheisten kehittämisehdotuksia yhteistyön kehittämiseksi. Tavoitteena on saada tietoa läheisyhteistyön kehittämistyön pohjalle. Tavoitteen saavuttamiseksi toteutin kyselytutkimuksen Savon vammaisasuntosäätiön asiakkaiden läheisille. Tutkimustulosten perusteella koostin kehittämisehdotukset säätiön läheisyhteistyön kehittämiseksi.
Tässä työssä läheisillä tarkoitetaan asiakkaan elämässä mukana olevia asiakkaalle läheisiä henkilöitä, jotka osallistuvat asiakkaan elämään liittyvään päätöksen tekoon ja elämän suunnitteluun yhdessä asiakkkaan ja hänen kanssaan työskentelevien työntekijöiden kanssa. Läheisellä ei tarkoiteta ainoastaan ydinperheen jäseniä vaan läheinen voi olla sukulainen tai perheen ulkopuolinen, asiakkaalle tärkeä ja hänen elämäänsä aktiivisesti osallistuva tukihenkilö.
Tutkimuksen alkukartoituksena toteutettiin työryhmäkysely kaikille säätiön työryhmille. Kyselyn avulla kartoitettiin, miten työntekijät kokevat tekevänsä läheisyhteistyötä. Työryhmäkyselyn vastauksista, teoriapohjasta ja säätiön aihetoiveista nousivat teemat läheisille tehtävään kyselyyn. Kyselytutkimus toteutettiin postikyselynä tammikuussa 2017.
Tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella voidaan sanoa, että läheiset kokevat yhteistyön säätiön työntekijöiden kanssa hyvänä. Kaikki, arvioidut osa-alueet, saivat kokonaisarvosanaksi 8,5 tai sitä paremman. Pelkästään keskiarvoihin tarkastelua ei kuitenkaan ole syytä pysäyttää. Läheisyhteistyössä on osa-alueita, joita kehittämällä yhteistyöstä voidaan tehdä entistä parempaa.
Opinnäytetyön tutkimuksen tulosten ja teorian perusteella toimivan läheisyhteistyön avaintekijöiksi vahvistuivat eri roolien ja tehtäväkuvien avaamisen merkitys, säännöllisten tapaamisten, toimivan tiedonsiirron ja vuorovaikutuksen tärkeys. Huomion kiinnittämisellä näihin yhteistyöstä voidaan saada vieläkin toimivampaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa läheisten kokemuksia yhteistyöstä Savon vammaisasuntosäätiön työntekijöiden kanssa. Tarkoituksena on myös kartoittaa läheisten kehittämisehdotuksia yhteistyön kehittämiseksi. Tavoitteena on saada tietoa läheisyhteistyön kehittämistyön pohjalle. Tavoitteen saavuttamiseksi toteutin kyselytutkimuksen Savon vammaisasuntosäätiön asiakkaiden läheisille. Tutkimustulosten perusteella koostin kehittämisehdotukset säätiön läheisyhteistyön kehittämiseksi.
Tässä työssä läheisillä tarkoitetaan asiakkaan elämässä mukana olevia asiakkaalle läheisiä henkilöitä, jotka osallistuvat asiakkaan elämään liittyvään päätöksen tekoon ja elämän suunnitteluun yhdessä asiakkkaan ja hänen kanssaan työskentelevien työntekijöiden kanssa. Läheisellä ei tarkoiteta ainoastaan ydinperheen jäseniä vaan läheinen voi olla sukulainen tai perheen ulkopuolinen, asiakkaalle tärkeä ja hänen elämäänsä aktiivisesti osallistuva tukihenkilö.
Tutkimuksen alkukartoituksena toteutettiin työryhmäkysely kaikille säätiön työryhmille. Kyselyn avulla kartoitettiin, miten työntekijät kokevat tekevänsä läheisyhteistyötä. Työryhmäkyselyn vastauksista, teoriapohjasta ja säätiön aihetoiveista nousivat teemat läheisille tehtävään kyselyyn. Kyselytutkimus toteutettiin postikyselynä tammikuussa 2017.
Tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella voidaan sanoa, että läheiset kokevat yhteistyön säätiön työntekijöiden kanssa hyvänä. Kaikki, arvioidut osa-alueet, saivat kokonaisarvosanaksi 8,5 tai sitä paremman. Pelkästään keskiarvoihin tarkastelua ei kuitenkaan ole syytä pysäyttää. Läheisyhteistyössä on osa-alueita, joita kehittämällä yhteistyöstä voidaan tehdä entistä parempaa.
Opinnäytetyön tutkimuksen tulosten ja teorian perusteella toimivan läheisyhteistyön avaintekijöiksi vahvistuivat eri roolien ja tehtäväkuvien avaamisen merkitys, säännöllisten tapaamisten, toimivan tiedonsiirron ja vuorovaikutuksen tärkeys. Huomion kiinnittämisellä näihin yhteistyöstä voidaan saada vieläkin toimivampaa.