Veneen alkuperäisen moottorinohjausyksikön vaihto ohjelmoitavaan yksikköön
Elo, Eero (2018)
Elo, Eero
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062114179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062114179
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, miten nykyaikaisen polttomoottorinohjaus toimii ja mitä kaikkea moottorinohjaus pitää sisällään. Työssä perehdytään fyysisten muutosten lisäksi myös ohjelmallisiin muutoksiin, joilla mahdollistetaan moottorinohjausyksikön vaihto veneen Volvo Penta 5.0Gxi -bensiini moottoriin. Moottorinohjausyksikön vaihdolla tavoitellaan moottorin parempaa toimivuutta ja suurempaa tehoa.
Opinnäytetyössä selvitetään moottoriohjauksen vaihtoon tarvittavia tietoja ja muutoksia. Myös eri moottorinohjausyksiköitä ja niiden ominaisuuksia vertailtiin. Työ edellytti polttomoottorin toimintaan perehtymistä ja lisähaastetta toi veneen moottorin eroavaisuudet auton moottoriin verrattuna.
Opinnäytetyön tavoite saavutettiin, kun moottori saatiin käyntiin halutulla tavalla. Tyhjäkäynti saatiin säädettyä tasaiseksi eikä seossuhde mene enää rikkaalle.
Opinnäytetyössä selvitetään moottoriohjauksen vaihtoon tarvittavia tietoja ja muutoksia. Myös eri moottorinohjausyksiköitä ja niiden ominaisuuksia vertailtiin. Työ edellytti polttomoottorin toimintaan perehtymistä ja lisähaastetta toi veneen moottorin eroavaisuudet auton moottoriin verrattuna.
Opinnäytetyön tavoite saavutettiin, kun moottori saatiin käyntiin halutulla tavalla. Tyhjäkäynti saatiin säädettyä tasaiseksi eikä seossuhde mene enää rikkaalle.