Pohjantähden tarina
Kivilahti, Kaisa (2018)
Kivilahti, Kaisa
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061914116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061914116
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkitaan tarinallistamista vakuutusyhtiössä sekä asiakkaiden mielikuvia yhtiöstä.
Työ on tehty Keskinäinen Vakuutusyhtiö Pohjantähdelle, jossa itse työskentelen. Tavoitteena oli kartoittaa, millaisia mielikuvia yhtiöön liitetään, jotta yhtiön tarinaa voidaan mahdollisesti kehittää tulevaisuudessa. Teoriaosuudessa kerrotaan laadullisen tutkimuksesta ja haastattelumetodeista sekä käydään läpi brändin ja maineen rakentamisen perusteita.
Tutkimusta varten haastateltiin kymmentä yksityisasiakasta. Haastateltavien joukko valittiin sattumanvaraisesti, keskittyen yksityisasiakkaisiin.
Haastattelujen tuloksena voidaan todeta, että yhtiön itse itsestään kertoma tarina resonoi asiakkaissa. Yhtiön selkeä vahvuus on sen asiakaskeskeisyys ja asiakaspalvelun taso. Asiakkaat arvostavat henkilökohtaista palvelua ja sen tasoa. Tuloksien perusteella voidaan todeta myös, että yhteydenpitoa kaivattaisiin vielä enemmän. Tyytyväisyyden merkkinä voidaan pitää myös jokaisen haastattelijan valmiutta suositella yhtiötä tuttavilleen.
Työ on tehty Keskinäinen Vakuutusyhtiö Pohjantähdelle, jossa itse työskentelen. Tavoitteena oli kartoittaa, millaisia mielikuvia yhtiöön liitetään, jotta yhtiön tarinaa voidaan mahdollisesti kehittää tulevaisuudessa. Teoriaosuudessa kerrotaan laadullisen tutkimuksesta ja haastattelumetodeista sekä käydään läpi brändin ja maineen rakentamisen perusteita.
Tutkimusta varten haastateltiin kymmentä yksityisasiakasta. Haastateltavien joukko valittiin sattumanvaraisesti, keskittyen yksityisasiakkaisiin.
Haastattelujen tuloksena voidaan todeta, että yhtiön itse itsestään kertoma tarina resonoi asiakkaissa. Yhtiön selkeä vahvuus on sen asiakaskeskeisyys ja asiakaspalvelun taso. Asiakkaat arvostavat henkilökohtaista palvelua ja sen tasoa. Tuloksien perusteella voidaan todeta myös, että yhteydenpitoa kaivattaisiin vielä enemmän. Tyytyväisyyden merkkinä voidaan pitää myös jokaisen haastattelijan valmiutta suositella yhtiötä tuttavilleen.