Vieraannuttaminen ja sen vaikutus lapseen
Piippo, Katriina; Kuure, Pia-Mari (2017)
Piippo, Katriina
Kuure, Pia-Mari
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061513910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061513910
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Kuure, Pia-Mari & Piippo, Katriina. Vieraannuttaminen ja sen vaikutus lapseen. Oulu, syksy 2017. 62 s, 2 liitettä. Diakonia-Ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata mitä vieraannuttaminen on, milloin vieraannuttaminen alkaa ja millaiset vaikutukset vieraannuttamisella on lapseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoutta vieraannuttamisesta ja tuoda ilmi diakoniatyön mahdollisuuksia auttaa perheitä erilaisten kriisitilanteiden keskellä.
Tutkimus on laadultaan kvalitatiivinen tutkimus, jossa on fenomenologinen suuntaus. Tutkimuksen menetelmänä toimi teemahaastattelu. Haastatteluun osallistui viisi vieraannuttamisen kohteeksi joutunutta aikuista. Haastateltavista yksi oli kokenut vieraannuttamista itse ollessa lapsi ja neljä haastateltavaa oli vanhempia, joita oli vieraannutettu toisen vanhemman toimesta. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tutkimustulokset ovat samoilla linjoilla jo aiemmin tehtyjen tutkimuksien kanssa. Tutkimustuloksista saadaan kuitenkin uuttakin näkökulmaa vieraannuttamisesta. Tulokset osoittivat, että vieraannuttajana voi toimia niin etä- kuin lähivanhempikin sukupuolesta riippumatta. Tutkimuksesta käy ilmi, että vieraannuttaminen alkaa yleensä erotessa ja voimistuu toisen vanhemman aloittaessa uuden parisuhteen. Tutkimus osoittaa, että vieraannuttamisella on todella iso vaikutus lapsen hyvinvointiin. Tuloksista käy ilmi, että lapsena koettu vieraannuttaminen on todellinen uhka lapsen henkiselle hyvinvoinnille sekä kehitykselle. Tutkimuksen mukaan vieraannutettu lapsi kärsii niin psyykkisistä kuin fyysisitäkin oireista.
Avainsanat: vieraannuttaminen, lähivanhempi, etävanhempi, lapsen henkinen hyvinvointi.
Kuure, Pia-Mari & Piippo, Katriina. Vieraannuttaminen ja sen vaikutus lapseen. Oulu, syksy 2017. 62 s, 2 liitettä. Diakonia-Ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata mitä vieraannuttaminen on, milloin vieraannuttaminen alkaa ja millaiset vaikutukset vieraannuttamisella on lapseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoutta vieraannuttamisesta ja tuoda ilmi diakoniatyön mahdollisuuksia auttaa perheitä erilaisten kriisitilanteiden keskellä.
Tutkimus on laadultaan kvalitatiivinen tutkimus, jossa on fenomenologinen suuntaus. Tutkimuksen menetelmänä toimi teemahaastattelu. Haastatteluun osallistui viisi vieraannuttamisen kohteeksi joutunutta aikuista. Haastateltavista yksi oli kokenut vieraannuttamista itse ollessa lapsi ja neljä haastateltavaa oli vanhempia, joita oli vieraannutettu toisen vanhemman toimesta. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tutkimustulokset ovat samoilla linjoilla jo aiemmin tehtyjen tutkimuksien kanssa. Tutkimustuloksista saadaan kuitenkin uuttakin näkökulmaa vieraannuttamisesta. Tulokset osoittivat, että vieraannuttajana voi toimia niin etä- kuin lähivanhempikin sukupuolesta riippumatta. Tutkimuksesta käy ilmi, että vieraannuttaminen alkaa yleensä erotessa ja voimistuu toisen vanhemman aloittaessa uuden parisuhteen. Tutkimus osoittaa, että vieraannuttamisella on todella iso vaikutus lapsen hyvinvointiin. Tuloksista käy ilmi, että lapsena koettu vieraannuttaminen on todellinen uhka lapsen henkiselle hyvinvoinnille sekä kehitykselle. Tutkimuksen mukaan vieraannutettu lapsi kärsii niin psyykkisistä kuin fyysisitäkin oireista.
Avainsanat: vieraannuttaminen, lähivanhempi, etävanhempi, lapsen henkinen hyvinvointi.