Graafinen ilme tapahtumalle
Laukka, Aino (2018)
Laukka, Aino
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061213637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061213637
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli graafisen ilmeen suunnittelu loppukesästä 2018 järjestettävälle Alumni All Star 2018 Rauma-jääkiekkotapahtumalle. Opinnäytetyö tehtiin harjoittelupaikan kautta tulleen asiakkaan kanssa. Tavoitteena oli luoda tapahtumalle visuaalisesti sopiva ilme, joka samalla näyttää miellyttävältä muidenkin kuin jääkiekkoa seuraavien mielestä. Visuaalinen ilme sisältää valitun värimaailman, fontit, ilmeen keskiössä olevan logon, mainosposterin ja muita tapahtumaa markkinoivia esitteitä.
Työssä käytettävät tutkimusmenetelmät ovat benchmarking, haastattelut, moodboardit ja dokumenttianalyysi. Benchmarkingin avulla selviää eri keinot, joita muut jää- kiekkoseurat käyttävät markkinoidessa itseään, ja joiden avulla tuovat esille visuaalisen identiteettinsä.
Moodboard-tekniikan avulla hahmoteltiin toimeksiantajan toivomuksia sekä graafisen ilmeen yleistunnelmaa. Suunnitteluvaiheessa luotiin erilaisia moodboardeja kuvista, joissa oli haluttua tyyliä ja tunnelmaa graafista ilmettä varten. Seuraavaksi suunniteltiin tapahtuman logo ja yleisilme, jotka edustaisivat tapahtumaa sekä sen ympäröimiä brändejä
Luonnosten pohjalta suunniteltiin erilaisia grafiikoita Adobe Illustratorin, Photoshopin sekä InDesignin avulla. Myöhemmässä vaiheessa tehtiin myös muun muassa painatukset paitoihin ja pelikiekkoihin, eli grafiikat fani- tuotteita varten.
Tapahtuman graafinen ilme koostuu kolmesta eri osioista ja ne ovat: identiteetti, profiili ja imago.
Lopputuloksena opinnäytetyölle syntyi All Star-jääkiekkotapahtuman ilme ja graafinen ohjeisto, joka sisältää logon, typografian, visuaaliset elementit ja värit. Lopputuloksena opinnäytetyölle syntyi All Star-jääkiekkotapahtuman ilme ja graafinen ohjeisto, joka sisältää logon, typografian, visuaaliset elementit ja värit.
Työssä käytettävät tutkimusmenetelmät ovat benchmarking, haastattelut, moodboardit ja dokumenttianalyysi. Benchmarkingin avulla selviää eri keinot, joita muut jää- kiekkoseurat käyttävät markkinoidessa itseään, ja joiden avulla tuovat esille visuaalisen identiteettinsä.
Moodboard-tekniikan avulla hahmoteltiin toimeksiantajan toivomuksia sekä graafisen ilmeen yleistunnelmaa. Suunnitteluvaiheessa luotiin erilaisia moodboardeja kuvista, joissa oli haluttua tyyliä ja tunnelmaa graafista ilmettä varten. Seuraavaksi suunniteltiin tapahtuman logo ja yleisilme, jotka edustaisivat tapahtumaa sekä sen ympäröimiä brändejä
Luonnosten pohjalta suunniteltiin erilaisia grafiikoita Adobe Illustratorin, Photoshopin sekä InDesignin avulla. Myöhemmässä vaiheessa tehtiin myös muun muassa painatukset paitoihin ja pelikiekkoihin, eli grafiikat fani- tuotteita varten.
Tapahtuman graafinen ilme koostuu kolmesta eri osioista ja ne ovat: identiteetti, profiili ja imago.
Lopputuloksena opinnäytetyölle syntyi All Star-jääkiekkotapahtuman ilme ja graafinen ohjeisto, joka sisältää logon, typografian, visuaaliset elementit ja värit. Lopputuloksena opinnäytetyölle syntyi All Star-jääkiekkotapahtuman ilme ja graafinen ohjeisto, joka sisältää logon, typografian, visuaaliset elementit ja värit.